EDIT: Who This Freddy heet inmiddels Freddy's Comfort Food
Het gebeurt niet zo vaak, in Rotterdam, dat iets zoemt in de stad. Dat je via via hoort dat je écht ergens moet zijn. Nog voor het een publiek geheim is, nog voor de Instagrammende menigten binnen walsen, nog voor dat de Buik erover geschreven heeft. Maar het gebeurde deze herfst weer eens. We hoorden over een nieuwe snackbar, of misschien beter een nieuwe ‘fast casual’ tent, die de beste kip van Rotterdam verkoopt. Niet kip aan het spit, geen rotisserie, geen kippenpoten, maar buttermilk chicken, als hamburger of als wings. Maar daarover later meer.
West is het nieuwe noord

Foto: Mike Willeijns
Deel van het mysterie kwam doordat de zaak best ver uit de route ligt voor veel Rotterdamse foodies. In west om precies te zijn. Ruim buiten het centrum, maar weer niet zo ver dat het in het hippe M4H-gebied ligt of bij Lee Towers op Marconiplein. Nee eigenlijk er precies tussenin, net voor je met de Mathenesserbrug de Schie over steekt, helemaal aan het einde van de Vierambachtsstraat. In een klein pandje, geklemd tussen een Indiase zaak en een belwinkel (ja die bestaan nog in west). Het winkeltje is strak zwart vanbuiten, spierwit met wat hout van binnen en bestaat uit niet veel meer dan een counter, een kleine bar voor het raam en een entresol met een handvol tafeltjes om binnen te eten.
If a man does not have the sauce

De meeste handel lijkt – gezien het aantal brommers en e-bikes voor de deur – te komen uit afhaal en thuisbezorging. Maar dat is helemaal niet nodig, want het is er eigenlijk heel gezellig. De visuele knipogen naar de jaren ’90 hiphopcultuur, de citaten aan de muur, het vriendelijke personeel (daarover later ook meer) en de R&B die net op het juiste volume uit de speakers knalt, zorgen ervoor dat je er goed kunt zitten. Het volk dat binnen zit past hier, de gesprekken zijn de moeite waard om mee te luisteren of – een van mijn slechte eigenschappen – je mee te bemoeien. Een groep jonge jongens, nog niet van de middelbare school, die een eigen kledingmerk runnen. Een tweetal dat een nieuw project in de cultuursector bespreekt. Een stelletje dat alvast de Netflix opties doorneemt en ik – zei de gek – zit er meestal alleen.
Victor, Brian en Quincylino

Drie mannen hebben Freddy opgezet. Of Freddy was er ineens en toen moesten Victor, Brian en Quincylino er wat mee. Ze gingen op zoek naar een zaak die de naam Freddy waardig was. Ze belandden in Londen en proefden daar voor het eerst Buttermilk Chicken. Het gaat te kort door te bocht om te zeggen: “en de rest is geschiedenis”, maar de smaak van die ongekend sappige kip en brede Londense kipcultuur openden de heren de ogen. Dit moest ook in Nederland komen. Familie en vrienden waren proefkonijnen, er waren wat pop-ups en toen deed zich de kans voor om hier, diep in west, waar Brian en Quincylino vandaan komen, aan de slag te gaan. Eind augustus opende Who This Freddy.
Buttermilk chicken en gefrituurde oreo’s

Foto: Mike Willeijns
De prijzen zijn zeer aangenaam en het menu is overzichtelijk: een paar burgers, een paar loaded fries, wat bijgerechten en wat zoets. Praktisch alles is anders dan wat je bij een ‘gewone’ burgerzaak of snackbar zou vinden. Simpeler en, als ik de terminologie van de fancy horeca mag gebruiken, hoger op smaak. Voller, pittiger en inderdaad, veel sappiger. De standaard burger is top, de versie met rendang is beter en die met kimchi is niet te doen zo goed. Een achtbaan in je mond, over de kop denderend tussen zoet, pittig en volop umami. Als bijgerecht lonkt de mac&cheese (die heb ik nog niet geprobeerd) en vooral de gefrituurde oreo’s taart de verbeelding als nagerecht. Maar dan zit ik meestal al vol. De huisgemaakte dranken zijn voor mijn smaak wat aan de zoete kant, maar passen bij het menu. Zelf zijn de heren erg content met de gefrituurde kippenhuid.
Kip is de nieuwe burger
Binnen de wereld van de foodies zijn er twee vragen die niemand kan beantwoorden: wat is de nieuwe gin-tonic (dat blijkt voorlopig de gin-tonic zelf) en wat wordt de nieuwe hamburger. Die laatste vraag werd twee jaar geleden en masse beantwoord met ‘kip’. Kiprestaurants staken de nek op in Rotterdam, maar de meeste zijn alweer op stok. De combinatie van kip en burger omzeilt deze tweestrijd handig: de kipburger is de nieuwe burger, maar dan wel deze van Who This Freddy graag. De heren hebben grote plannen, willen snel openen in het centrum van Rotterdam en dan naar meerdere steden. Of het zo snel zal gaan, durf ik niet te zeggen, ondernemen in de horeca is lastig, maar deze buttermilk honey chicken is iets om voor om te fietsen, zelfs helemaal naar het verre westen.
Je zult de naam van Who This Freddy vast nog wel horen zoemen de komende tijd, maar dan hoor je ook dat ze ook op de Buik hebben gestaan. De eerste Instagrammende influencers zijn al gesignaleerd in west. Laat het je niet weerhouden en ga langs bij Freddy.