De geliefde all-day bistro die Amsterdam zes jaar geleden veroverde, maakt nu de oversteek naar Rotterdam. Het menu is geïnspireerd op Australië en de gerechten worden gemaakt met duurzame en lokale producten. Mede-eigenaar en Australiër Alex vertelt over hoe hij een stukje Australische eetcultuur naar Nederland bracht en over zijn plannen voor Rotterdam: “Dit zie ik als hét moment om helemaal all-out te gaan.”
Wereldse achtergrond
Toen Yudhi en Alex zes jaar geleden naar Amsterdam verhuisden, was het zonder enige ervaring in de Nederlandse horeca. Ze kenden niemand en wisten nauwelijks hoe de horecawereld in Nederland functioneerde. "We kwamen hier met een idee, maar zonder kennis van de lokale markt," vertelt Alex lachend.
Maar door hun wereldse achtergrond konden ze zich snel aanpassen. "We hadden geluk met de mensen die we ontmoetten, die ons hielpen om te begrijpen hoe alles hier werkte."
Waarom Rotterdam?

Het succes van hun eerste zaak in de Plantage kwam sneller dan verwacht, wat leidde tot de opening van hun tweede locatie in de Jordaan. Vanaf het begin was uitbreiding onderdeel van hun plan, en nu is het moment gekomen om naar Rotterdam te gaan. "Rotterdam stond altijd op de kaart," stelt Alex.
De keuze voor Rotterdam was niet per se de meest voor de hand liggende, want Alex en zijn compagnons kennen de stad nog niet zo goed. “Maar we kiezen zelden voor de makkelijke weg”, lacht Alex. Op Rotterdam werden ze simpelweg verliefd: "We voelden ons er direct thuis door het stedelijke karakter, vergelijkbaar met Sydney, en de noodzaak om relaties op te bouwen met de lokale gemeenschap."
"In Amsterdam moet je je aanpassen aan het toerisme”, legt Alex uit. “Maar in Rotterdam draait het om de locals.”
Niet de makkelijke weg; wijk in ontwikkeling

En eenmaal gekozen voor de stad, willen ze meer doen dan simpelweg een derde goedlopende zaak openen. “We willen iets voor de stad betekenen en dus gingen we met buurtbewoners en de gemeente in gesprek.” Ze vonden een wijk in West waar veel potentie is (Middelland, red.), maar die ook nog hulp nodig heeft, volgens Alex.
“Het is er klaar voor verandering en dat willen wij gaan brengen. Het voelt echt alsof we in Rotterdam ons concept naar een volgend level gaan brengen”, zegt hij overtuigd.
Een belangrijk aspect van hun filosofie is het inclusieve karakter van hun zaak. “Onze tagline is ‘we are all mates here’. Dat biedt ruimte voor iedereen, van de rijke bewoners vlakbij tot de diverse gemeenschappen verderop.”
"Australisch eten, wat is dat eigenlijk?"

Australisch eten is misschien een vaag begrip voor velen, maar dat is volgens Alex juist hun kracht. “Als je mensen vraagt wat Australisch eten is, hebben de meesten geen idee. Dat is ons voordeel: Australië is een relatief jong land en kent een enorme diversiteit. Zo ook de keuken. Dat stelde Australiërs in staat om te experimenteren en voor ons om voor iedereen iets op het menu te hebben, voor zowel vleesliefhebbers als vegetariërs.”
De beide locaties in Amsterdam staan bekend om hun heerlijke brunchgerechten, zoals een supergoede shakshuka of de in house peach cobbler granola. Daarnaast serveren ze een fijne avondkaart met lekkere cocktails of wijnen. Ze produceren 70% van hun ingrediënten in-house, van sauzen tot zelfgebakken brood.
"Het maakt ons uniek," zegt Alex trots. "Onze gerechten zijn niet alleen vers, maar ook authentiek."
"We nemen onszelf niet te serieus"

Wat betreft de sfeer van hun nieuwe Rotterdamse locatie, willen ze dezelfde ontspannen Australische vibe creëren die hun Amsterdamse zaken zo populair maakte. Alex vertelt dat ze samenwerken met dezelfde ontwerpers die hun eerdere locaties ontwierpen.
Hij benadrukt dat ze zich niet te serieus nemen. “Maar we stralen wel uit dat niemand boven of onder iemand anders staat.” Comfortabele zitplekken, niet te veel lawaai, en goede muziek zijn allemaal essentieel voor de sfeer die ze willen neerzetten."
Een monster en een winkel
Met een groot terras van 150 zitplaatsen en 70 tot 80 stoelen binnen, wordt hun nieuwe Rotterdamse locatie een flinke onderneming. “We noemen het de monsterlocatie,” lacht Alex. Bij het restaurant komt een ‘merchandise wall’, waar ze hun zelfgemaakte sauzen en andere producten zullen verkopen.
Maar eerst moet er nog een hoop gebeuren. De opening staat voor nu gepland voor in de herfst, maar we houden je op de hoogte.