Noel en Uriah, de heren achter het creatieve collectief Venour, openen in samenwerking met Issam Yagoub, Dumbo: hun eerste eigen restaurant. Dumbo moet een thuishaven voor vegans worden, geen stoffig gedoe. Nu ze bijna opengaan, spreken wij de heren achter het nieuwe etablissement nog een keer.
Ok, dus jullie hebben een creatief bureau, hebben sketch-tv gedaan en film...en jullie organiseren festivals, dus dan ook maar een restaurant?

Wij zijn een conceptenbureau en werden vaak gevraagd om concepten voor andere horeca te maken. We deden ooit het programma ‘Werk aan de Winkel’ waar we complete zaken opbouwden vanaf de grond. Een aantal jaar geleden hebben wij besloten om, samen met Issam Yagoub, onze dromen te volgen en een eigen restaurant te beginnen.
Zelf aten we steeds minder vlees en kwamen erachter dat ook onze leeftijdsgenoten vaker plantaardig gingen eten, alleen was er in Rotterdam nog geen echte spot om lekker relaxed onder het genot van (street)art, een biertje of een cocktail uit eten te gaan. Ter inspiratie zijn we dan ook de wereld rondgegaan en zagen dat het in steden als New York, Berlijn en Barcelona heel normaal is om plant-based te eten en drinken in een toffe diner setting. Door de combinatie van onze ervaringen met andere horeca ondernemingen en onze creativiteit dachten we, waarom doen we het niet zelf? Zo werd Dumbo geboren.
Waarom de naam Dumbo?

Dat heeft twee kanten. Aan de ene kant hebben we het interieur gebaseerd op de industriële looks en de kunstzinnige wereld Dumbo District in New York. Aan de andere kant kent iedereen de olifant Dumbo wel van de gelijknamige cartoon. Sommige mensen vinden het raar dat je een plant-based restaurant naar een dier vernoemt, maar we gaan hier geen olifanten eten, wij eten hier als een olifant. Proteïnerijk en plant-based. Dumbo werd eerst gezien als eigenaardig door zijn omgeving, tot men zijn kwaliteiten zag en toen werd hij de ster van het circus. Daar konden wij ons prima mee identificeren.
Ik kan me voorstellen dat die creativiteit niet alleen terugkomt in de marketing van Dumbo, waar kunnen wij die nog meer verwachten?
Echt in alles. De inrichting, het eten, de cocktails, het personeel, de keuze van de muziek tot aan de WC’s. Wij stoppen onze eigen visie in dit restaurant, dus dan wordt het automatisch creatief. De uitdaging is vooral dat we moeten zorgen dat het toegankelijk blijft. Het is natuurlijk wel een restaurant, het moet geen art-gallery of een uit de hand gelopen circus worden. Niet helemaal in ieder geval. Het heeft alle elementen waar wij van houden en dat was altijd al de bedoeling.
Jullie hebben Marnix Benschop in de keuken staan, dat voelt toch een beetje alsof één van de beste spitsen voor jullie team kiest, hoe krijg je dit voor elkaar?
Dat ging eigenlijk heel natuurlijk. Wij hadden Marnix al een hele tijd op het oog. We hebben een gesprek met hem gehad en hem uitgelegd wat wij wilden neerzetten. Hij was eigenlijk gelijk heel erg enthousiast. Een week na het gesprek heeft Marnix een tasting voor ons geregeld en wij waren gelijk verkocht. Hij maakt gerechten die wij nog nergens gezien hadden. Zijn enthousiasme en de manier waarop hij zijn gerechten presenteert sluit echt perfect aan bij onze visie, dus dat was een match made in heaven.
Venour is een collectief en wij werken graag met mensen samen die onze creativiteit blijven uitdagen. Marnix voelt echt als een nieuw lid van ons collectief, hij maakt onze wereld echt een beetje groter. Elke dag dat wij binnen komen, heeft hij weer iets nieuws bedacht waar wij van ondersteboven zijn. Het is net alsof we een nieuwe schilder hebben toegevoegd aan onze groep, maar dan met heerlijk eten.
Voor wie is dit restaurant?
Ja dat is eigenlijk een heel simpel antwoord. We hebben het restaurant echt voor iedereen gemaakt. We hebben een wereld keuken met heel veel smaken en geuren en willen dat er voor iedereen iets op de kaart staat. Wij willen de brug slaan tussen de veganisten en de carnivoren. Wij willen dat ze allemaal bij ons komen eten en dat zij elkaar vinden bij ons. Dat is hoe wij als creatief bureau zijn, dus dat is ook hoe wij Dumbo hebben ontwikkeld.