Na elf vestigingen verspreid door Amsterdam, Utrecht, Haarlem en Den Haag was het in 2018 tijd voor de eerste vestiging van SLA in onze stad. Achter dit bedrijf zitten ondernemers Nina Pierson en Jop van de Graaf. Ondanks het grote aantal SLA’s wat zij afgelopen zes jaar hebben geopend, is hun visie altijd hetzelfde gebleven: “We ondernemen echt vanuit de passie om de wereld gezonder te maken.” In gesprek met Nina over een veelbewogen jaar, de vestigingen van SLA en de Rotterdamse variant.
Nina is een onderneemster pur-sang. Niet alleen openden Jop en zij in 2018 het nieuwste filiaal, ook zetten zij samen een tweede kindje op de wereld en schreef Nina afgelopen jaar een zwangerschapsboek waarbij het welzijn van de vrouw centraal staat. Afgelopen zes jaar waren ze in praktijk samen eigenaar, maar in de dagelijkse operatie runde vooral Jop SLA. Twee maanden geleden is daar verandering in gekomen, waardoor Nina nu ook echt voor het bedrijf werkt en verantwoordelijk is voor de branding en marketing.
De oprichting van SLA

De passie om gezonder te eten komt voort uit de alternatieve levenswijze die Nina haar vader aanging toen hij heel ziek werd. “De dokters hadden hem nog maar twee jaar gegeven, maar volgens mijn ouders moest er meer zijn dan chemo. Ze zijn toen met een lijfarts op zoek gegaan naar alternatieven middelen en kwamen al snel op voeding uit. Zijn nieuwe levensstijl bestond uit groenten in de hoofdrol. Hij heeft nog elf jaar mogen leven en voeding heeft hierin een hele grote rol gespeeld.” Toch kwam het besef om meer met voeding te gaan doen pas later toen ze het boek ‘De Voedselzandloper’ hadden gelezen.
Eigenlijk is SLA ontstaan vanuit hun eigen gebrek. “We hadden allebei een drukke baan en wilden ergens gezond kunnen afhalen en meer groenten binnenkrijgen.” Het eerste idee was een supermarkt, maar Marqt bestond toen al. Bij het concept wat ze hadden ontworpen zat een saladebar in de supermarkt. “We dachten: ‘hoezo niet alleen die saladebar?’ Ik had tijdens een studietrip in New York ook zoiets gezien en dat was mij bijgebleven.” Na een half jaar brainstormen opende in juli 2013 de eerste vestiging van SLA. “We hadden geluk en een goede timing, er was toen nog bijna niks op het gebied van health.”
SLA Rotterdam

Nina wist al vrij snel dat ze ook naar Rotterdam wilde. “Ik had altijd al liefde voor de stad. Bij mijn vorige bedrijf besefte ik voor het eerst hoe leuk Rotterdam is en hoeveel creatieve mensen hier wonen, creatiever dan in Amsterdam.” De zoektocht naar een geschikt pand duurde twee jaar langer dan verwacht, maar in 2018 opende ze eindelijk op de Oude Binnenweg: “Ik vind het ook heel leuk dat dit een oude Subway is, heel symbolisch, de nieuwe fastfood.”
Het stel ervaart veel verschillen tussen de steden, maar ziet dat juist als een uitdaging. “SLA Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Utrecht. Elke stad is een verhaaltje apart. Er zit zoveel potentie in en we moeten er alleen onze eigen liefde in steken. Ik geloof er écht in door hier elke week te zijn en met mensen te praten.”
Oude Binnenweg

Het karakteristieke pand ademt rust uit en is hierdoor een fijne werkplek (ook door de grote hoeveelheid stopcontacten die aanwezig zijn en de muziek die zachtjes op de achtergrond aanstaat). En Nina laat ons weten dat ze “vet lekkere koffie” hebben, niet onbelangrijk tijdens een werkdag. Kinderen die je graag wil meenemen? Momenteel wordt het kinderhoekje aangepakt en er staan ook little bowls op het menu.
Op het menu

Ze zijn flink aan het uitproberen voor de nieuwe menukaart voor de winter, waarbij je alles ook in bowl variant kunt bestellen (zonder sla) en er geëxperimenteerd gaat worden met wraps. De salade die momenteel wordt geserveerd is sowieso geen standaard rauwkostsalade. “Een groot deel van de ingrediënten bakken we in de oven af. Het is dan weliswaar niet warm, maar het is zeker niet alleen maar rauwkost. Geroosterde zoete aardappel, burgertjes, tempeh, maar ook kip.” De ambities voor de gerechten en ingrediënten blijven groot. “Het lijkt ons te gek als we in de nabije toekomst alles in een eigen productiekeuken kunnen gaan maken. Zo kunnen we ook directe relaties met boeren opbouwen en zouden zij bijvoorbeeld ook speciaal voor ons een bepaalde groente kunnen verbouwen”, vertelt Nina enthousiast.
Toekomst

Nina laat weten dat ze nu al nog meer op smaken zitten om zo de echte carnivoor en meer mannen naar binnen te halen, alhoewel ze op een gemiddelde dag Ceintuurbaan meer mannen dan vrouwen naar binnen ziet gaan. “Ik geloof dat plantaardig eten de nieuwe norm gaat worden binnen een paar jaar. De behoefte aan gezond eten groeit en groeit. Het is geen hype, maar een ontwikkeling waarbij iedereen gebaat is: mens, dier en milieu. We willen geen mensen uitsluiten en 100% biologische kip is echt niet de duivel, maar de maatschappij is te ver doorgeschoten in dierlijke producten. We moeten weer terug naar de basis. Qua richting die we op willen mag het nog smeuiger, smaakvoller en misschien nog wat origineler. Echte signature salade dishes met smaken van over de hele wereld waar mensen gerust een blokje voor omfietsen of -lopen”, sluit Nina af.
Winactie
Een keer een van de bowls uitproberen of zelf maken? Jij maakt hier nu kans op, want we mogen van SLA 5x een salade/bowl weggeven, 2x een diner voor twee personen inclusief drankje en 5x het SLA easy kookboek. Laat hieronder voor 6 augustus weten op welke prijs jij kans wil maken en wat jouw favoriete ingrediënt is van SLA. De winnaar wordt bekendgemaakt op 8 augustus.