Avonden als deze bij Villa Thalia maak ik niet vaak mee, en dan ben ik niet de enige, denk ik. Tenzij je natuurlijk werkt in de club en dinner theater van François Geurds. Het is luxe dineren met spektakel en show. Aan het einde van de avond staat iedereen op de banken te dansen. Iedereen, geloof me maar, ie-der-een.
Het was dat we waren uitgenodigd voor deze spetterende avond bij Villa Thalia. Uit mijzelf zou ik hier nooit naartoe gaan, maar ik wist ook dat dit een unieke avond zou worden. Eentje die nergens anders in Rotterdam te beleven is en dus was dit voor mij de uitgelezen kans om het ook eens mee te mogen maken. Mijn goede vriendin Sanne is altijd in voor een feestje en dus liepen we samen met enthousiaste tred om een uur of half zeven de grote nachtclub binnen: we gingen het nieuwe menu van François Geurds proeven.
François Geurds is de tweesterrenchef met drie zaken in Rotterdam, te weten: FG Restaurant, FG Food Labs en Villa Thalia. Een contrast van dag en nacht, want eigenlijk is Villa Thalia niet te vergelijken met de 'gewone' restaurants. Desalniettemin is het Geurds die aan het roer staat en dus zit je qua kwaliteit sowieso geramd. We zeiden het hier al eerder: Villa Thalia het is de plek waar de Rotterdamse nouveau riche bij elkaar komt, en zo is het deze avond niet anders.
Elk moment kan Marilyn het podium opkomen
Het is een simpel concept: een viergangenmenu aan tafeltjes die richting het podium staan, met op dat podium a-klasse entertainment. Als een soort arena is de zaal opgebouwd, de sfeer is Moulin Rouge meets Manhattan met een knipoog naar de jaren 50. Aan balustrades staan gedekte tafels, je zit naast je tafelgenoot zodat je het podium vol in het vizier hebt. Bij binnenkomst zijn de tafels al ingedekt, een luxe-variant van de tafeltjes die je in het vliegtuig uitklapt: eentje helemaal voor jezelf alleen. De glazen worden direct volgeschonken en het daarbij welkome mandje brood met boter en olijfolie staat ook al klaar. Gedurende de avond wordt alles telkens bijgevuld, onze gastheer ontgaat niks.
Het is een avondvullend programma, zowel voor wat betreft het diner als de optredens. Op geen van beide hoeven we lang te wachten, eten en show wisselen elkaar soepeltjes af. Zo krijgen we eerst de amuse geserveerd, een verrassend hapje van knolselderij. Wat er precies verrassend aan is vertel ik niet, dan verpest ik het, maar ik zat in ieder geval plotsklaps rechtop in mijn stoel. Daarna, na aankondiging van een bloedmooie vrouw in glitterende avondjurk, worden we gefêteerd op een dansshow.
'Ongekend spektakel', geen woord van gelogen
De rest van het menu is een keuze van vegetarisch, vis of vlees. Deze geef je bij reserveren op, zodat op de avond zelf alles al geregeld is. Dat moet ook, want het team van bediening en keuken werkt strak en volgens nauwgezet schema, waarbij het nodige organisatietalent komt kijken. Het nieuwe menu bestaat uit zomerse en toegankelijke gerechten, ingeklemd door echte FG-hoogstandjes.
Als voorgerecht eet ik de carpaccio met pestocrème en mijn vriendin de zacht gegaarde zalm met limoen-crème fraîche en peterselie-olie. De vegetarische optie is een mousse van kikkererwten met salade caprese en knoflookcreme. Klinkt ook goed, maar er moet gekozen worden. De carpaccio is heerlijk zacht en niet te koud, niet te warm. Mijn tafelgenoot geniet met kleine hapjes van de zalm die uit elkaar valt in zijn lamellen en is langzaam gegaard waardoor de zalm zijn vlezige textuur behoudt. Dit alles onder begeleiding van de zangkunsten van Waylon. Waylon is wat ons betreft geen kleintje in het segment en dus moet Francois zijn best doen ons weer op aarde te krijgen: de pompoensoep met grotpaddenstoelen als tussengang does the trick.
'Ongekend spektakel', staat er op de website. Het is alles wat we hoopten en meer: de hoofdact is Ruth Jacott. In leren legging, met uitbundig kapsel en enthousiaste danspassen stormt ze het podium op. Haar show overdondert het hele publiek en al snel wurmt iedereen zich achter zijn tafeltje vandaan. Ook wij worden overmeesterd door de uitbundige sfeer en staan dan ook binnen de kortste keren te dansen aan de rand van ons balkon. Geurds moet hier tegenop boksen met zijn hoofdgerecht en dat valt niet mee.
De keuze is: kabeljauw met scampi, paksoi en aardappelknoflookcème; of rouleau van maïskip, gevuld met katenspek en abrikoos; of het vegatarsiche gerecht frittata met groenten, bospaddenstoelen en gorgonzolacrème. We moeten kiezen tussen Ruth en ons bord, de geur van onze kiprouleau is niet te weerstaan en dus danst Ruth zonder ons door. Dat lijkt ze helemaal niet erg te vinden en zo komt het dat twee Rotterdamse meisjes hupsend op hun stoel met volle mond meeneurieden, in een zaal vol dansende mensen.
FG geeft nog een laatste dikke, vette knipoog

We hebben rode konen en het gevoel dat deze avond niet meer stuk kan, maar we hadden geen rekening gehouden met het dessert. Het begint met een lege witte plaat die voor onze neus wordt neergelegd. Dan staat ineens de meesterkok zelf aan tafel en tekent een hart op het bord. Ach ja, liefde gaat door de maag blijkt maar weer eens te meer. Het is een spelletje zwaan-kleef-aan: na hem volgt de rest van de brigade met ieder een onderdeel van het dessert. Zo wordt de plaat langzaam opgebouwd tot het vol ligt met de lekkerste kleine zoete hapjes. Ik voel de behoefte de plaat aan het einde schoon te likken, maar dat kan niet in een chique tent als deze.
Foto's: Sanne de Veld