Grote kans dat je - zonder het te weten - steeds vaker bestelt bij een virtueel restaurant. Deze zijn al enorm populair in India en Zuidoost-Azië en worden steeds groter in de Verenigde Staten. In Europa is het concept nog relatief klein, maar in ons kikkerlandje zien we deze digitale restaurants ook steeds vaker voorbijkomen, tenminste als je goed oplet. Maar wat is dit dan precies? Wij zochten het uit.
De toekomst
Het was een voorspelde trend en inmiddels zien we ze steeds vaker. Cloud, dark of ghost kitchens spelen een belangrijke rol in de wereld van bezorging van eten en drinken. Deze benamingen zijn allemaal terug te koppelen naar het feit dat deze keukens geen echte restaurants zijn en offline eigenlijk niet bestaan als restaurant. We leggen het voor je uit: een virtueel restaurant is een keuken waar alleen gekookt wordt voor bezorging (soms ook voor afhalen). In zo’n keuken worden soms voor meerdere digitale restaurantconcepten gerechten bereid. Je kunt hier niet daadwerkelijk gaan zitten want het concept is puur gericht op bezorging bij mensen thuis. De opkomst van deze virtuele keukens ging gepaard met de groei van de bezorgplatforms, zoals Uber Eats, Thuisbezorgd en Deliveroo. Door de sluiting van de horeca is afhalen en bezorgen het nieuwe normaal geworden en dat heeft gezorgd voor wind in de zeilen van deze bezorgkeukens.
Hoe gaat het dan?
We schetsen een beeld voor je: je opent een van de apps van de bezorgplatforms, je vindt een nieuw restaurant met een bijzonder gerecht, bijvoorbeeld een vegan hamburger of een Japanse sandwich. Je bestelt en de bezorger brengt je eten twintig minuten later bij je aan de deur. Je hebt lekker gegeten en zou hier graag een keertje langsgaan. Normaal gezien zou je, als het weer mag, aan kunnen schuiven aan een tafeltje om te dineren. In dit geval is dit dus niet mogelijk. Er is namelijk geen restaurant om te gaan zitten (of het restaurant wordt voor een ander concept gebruikt, daarover straks meer).
Simpel gezegd is het niet meer dan een locatie waar koks soms voor meerdere bezorgconcepten koken. De keuken is gehuisvest in een garagebox, bij een cateraar, in een hotelkeuken, een als keuken ingerichte container of vanuit de keuken van een restaurant dat nog ruimte heeft voor extra gerechten. Dit is waarom deze keukens ook wel ghost kitchens worden genoemd. Het restaurant bestaat alleen online, en is dus eigenlijk niet zichtbaar.
Meer om uit te kiezen 
Bezorgen is niks nieuws, pizza kun je natuurlijk al heel lang laten bezorgen. Maar dit is een nieuw model, mede veroorzaakt door innovaties op het gebied van technologie en veranderingen in de vraag. Virtuele restaurants werken vooral samen met bezorgdiensten of hebben een eigen bezorgservice. Wat dit als voordeel voor de besteller thuis heeft is dat het aanbod aan eten enorm toeneemt: meer keuze dus bij jou in de buurt. Daarnaast is er snellere bezorging mogelijk als er op meer plekken bezorgkeukens zijn. Dit komt omdat het voordeliger is om alleen een keuken te huren, dan een heel restaurant (en die keuken ook nog eens in te zetten voor meerdere concepten).
Dat er hierdoor minder transparantie ontstaat kan een nadeel zijn, vooral als je als gast graag inzicht hebt in waar het eten echt vandaan komt. Wanneer je denkt bij het ene restaurant te bestellen, zou het goed kunnen dat je eigenlijk bij een ander restaurant bestelt of zelfs bij een keten van bezorgkeukens, die zich hier helemaal op toelegt. Dan concurreert die digitale keten direct met jouw favoriete restaurantje dat nog wel de huur betaalt voor stoelen en tafels om ter plekke aan te eten.
Verschillende concepten
In Nederland zijn de eerste virtuele keukens gesignaleerd, zo test Albert Heijn in Amsterdam een concept onder de naam Allerhande Kookt. Onder het bedrijf Bright Kitchens vallen acht plantbased virtuele restaurants, denk aan Queens, Las Vegan, Vegan Burger Brothers en Vinnie’s Vegan Pizza. Ook zijn er foodconcepten die gebruik maken van bestaande restaurantkeukens. Dit worden virtual brands genoemd. Japanse sandwiches bestellen bij Umami by Han bijvoorbeeld. Bekende merken hebben online winkels voor bezorging. Zo kun je op veel plekken in Nederland Magnums kopen in Magnum stores op de bezorgplatforms.
Wat zeker is, is dat het een groeiende ontwikkeling is. Er is zelfs voorspeld dat het in 2025 wereldwijd een business van 200 miljard dollar is. Het valt ons bij de Buik op dat er afgelopen maanden steeds meer virtuele concepten getest en uitgerold werden. Wij raden je aan om de ogen open te houden voor deze nieuwe virtuele restaurants: het aanbod in de buurt met de snelheid waarin het groeit zou er zomaar voor kunnen zorgen dat er opeens veel meer opties in jouw wijk komen en de keuze groter zal zijn. En let dan ook op bij wie je nou precies bestelt, want daar wordt het niet makkelijker op.