De allereerste Amsterdam Food Week zit erop. Voor het eerst verzamelden zich professionals vanuit alle hoeken en gaten van de Amsterdamse foodscene. Er werd uiteraard gegeten en gekookt, de Smaakburgemeester werd bekend gemaakt en er werd veel gepraat, geleerd en een aantal belangrijke thema’s is op de kaart gezet. Voorzichtig kijken we vooruit naar 2019. De Kweker, host van de eerste editie van Amsterdam Food Week en de andere partners roepen professionals uit de Amsterdamse foodscene op om mee te doen volgend jaar.
Smaakmakers diner en Smaakburgemeester

De week trapte af met een diner voor meer dan 120 Amsterdamse smaakmakers. Daar werd (niet voor het laatst) typisch Amsterdams gekookt. Dit diner zou het mooie begin van een traditie kunnen zijn: chefs, leveranciers, producenten, journalisten, bloggers, beleidsmakers en politici waren aanwezig. Zij keken toe hoe Samuel Levie als allereerste Smaakburgemeester van Amsterdam werd benoemd.
Vervoer over de grachten
De Smaakburgemeester mag zich het komend jaar inzetten voor alle mensen en bedrijven die de Amsterdamse foodcultuur vormen. Het belang van voedsel groeit. Zowel wereldwijd om mensen (gezond) te kunnen laten leven, als in Amsterdam op lokaal niveau. Hier neemt de impact van uit eten gaan toe, zowel cultureel als economisch. Deze groei brengt nieuwe uitdagingen met zich mee onder meer op het gebied van duurzaamheid, logistiek en personeel.
Meer buiten de deur eten (ook als je laat bezorgen of afhaalt), betekent minder thuis koken. Hierdoor komen andere logistieke stromen op gang, in een grote stad waar (weg)vervoer toch al steeds lastiger wordt. Een aantal experts greep dit logistieke vraagstuk bij de horens en sprak onder meer over vervoer per water en vervoer per nieuwe (elektrische) kleine voertuigen.
Zonder samenwerking in de keten wordt dit uitdagende probleem niet opgelost.
Samenwerken in de horeca
De ontwikkeling dat er minder thuis gekookt wordt, leidt niet alleen tot andere vervoersstromen, maar ook tot veel meer behoefte aan mensen die werken in de horeca. Deze mensen blijken lastig te vinden. Er is veel verloop onder de witte en de zwarte brigade en er werd niet goed betaald. Wat is hieraan te doen? Tijdens een
talkshow over dit onderwerp kwamen er antwoorden op deze vraag. De belangrijkste twee antwoorden? Creativiteit en samenwerken. Creatief zijn betekent verder denken dan alleen een baantje aanbieden, mensen binden met extra mogelijkheden (bijvoorbeeld cursussen). Samenwerken betekent niet elkaars personeel weg “jatten” en zorgen voor een betere CAO.
Het gaat om het beeld van (werken in) de horeca, dat moet beter. Er wordt hard gewerkt en dat is goed. Het is gezellig en je leert er veel. Amsterdam Food Week dient bij te dragen aan deze positievere beeldvorming van de horeca. Ook vanuit de Buik van Amsterdam onderschrijven wij dit van harte.
Yvette van Boven en Samuel Levie aan de slag

De afsluiting van de Amsterdam Food Week stond in het teken van proeven en proberen tijdens de markt van 1001 en smaken. Yvette van Boven, bekend van haar heerlijke - getekende - recepten kookte samen met de kersverse Smaakburgemeester Samuel Levie. Uiteraard werd dit een typisch Amsterdams onderonsje met alleen maar Amsterdamse producten: deeg van Petit Gateau, bietjes, kaas van de Dikhoeve en Amsterdamse uitjes en een gortotto, gort, bietjes en bloedworst.
Op naar volgend jaar
Deze eerste editie smaakt naar meer. De Kweker heeft met Dutch Cuisine, Food Cabinet, Heman Verhuur en ons - de Buik van Amsterdam - een aftrap gegeven voor een organisatie, een platform en een netwerk dat mag groeien. De Amsterdamse foodscene verdient het om beter op de internationale kaart te komen, om meer samen te werken en om de grote uitdagingen gezamenlijk aan te pakken. Smaakburgemeester Samuel Levie gaat hiervoor de boer op en bovenstaande partijen kijken al reikhalzend uit naar 2019. Maar zij kunnen dat niet alleen.
Alle food professionals, zowel individueel als vanuit een bedrijf, die zich verwant voelen aan de missie van Amsterdam Food Week of die goede ideeën hebben voor de editie van 2019 wordt verzocht om mee te doen. Laat het Amsterdam Food Week weten op
info@amsterdamfoodweek.nl.
De Kweker heeft samen met andere partners het initiatief genomen tot de Amsterdam Food Week(AFW).