Karma Kebab veegt alle vooroordelen van vegan van tafel

Karma Kebab veegt vooroordelen over vegan eten van tafel met een gelaagd menu op de NDSM-werf vol groenten, kruiden en verrassende gerechten.

25 Jun 2026 Ilse Siegel

blogger Indisch, foodie in hart en nieren en freelance journalist. Ze schrijft voor onder meer BN De Stem en De Telegraaf, maar haar grootste passie ligt bij bijzondere bieren, wijnen en goed eten.

  • 25 Jun 2026

Karma Kebab veegt alle vooroordelen van vegan van tafel

Wie bij vegan eten nog denkt aan een bord vol vleesvervangers of een verplichte portie bloemkool, heeft Karma Kebab nog niet geprobeerd. Het restaurant, dat eerder aan de Leidsekruisstraat zat en ook op veel festivals te vinden is, opent binnenkort met Bar Karma een nieuwe zaak aan de NDSM-kade 6. Tijdens Lepeltje Lepeltje kregen we alvast een voorproefje van het nieuwe menu: zeven gangen voor veertig euro.

​Vegan zonder vleesvervangers 

De sfeer is ontspannen. Sommige gasten komen rechtstreeks van het festivalterrein en drinken een biertje, anderen kiezen voor een wijnarrangement. Iemand merkt op dat hij eigenlijk dacht dat vegan vooral salade en bloemkool was. De keuken kiest nadrukkelijk niet voor vleesvervangers of herkenbare substituten. Het resultaat is minder licht eten en meer gelaagd eten zonder dierlijk vet. Het menu draait niet om het nabootsen van vlees, maar om groenten, peulvruchten en kruiden die op zichzelf al interessant genoeg zijn.

​Nostalgische filo 

De brioche met labneh, prei en zeytoun is zacht en toegankelijk, al had de combinatie voor ons iets minder zoet mogen zijn. Maar de ziltige elementen, zoals de zwarte olijf, geven het gerecht wel een extra diepte. Sterker zijn wel de groentegerechten. De wortel met rozijn, tahini en zonnebloem heeft een fijne balans tussen zoet en romig. De filo met bechamel, doperwt en daslook is comfortabel en bijna nostalgisch. 

De bonen met ras el hanout, chermoula en umami dust laten vervolgens zien hoe smaakvol en gelaagd een plantaardig gerecht kan zijn. Het hoogtepunt van de avond is zonder twijfel de aardappel met malveblad en zwarte knoflook. Het malveblad zorgt voor een frisse, kruidige smaak, terwijl de zwarte knoflook juist een diepe umami toevoegt. Een eenvoudig gerecht waarin alles klopt. 

​Gekoelde rode wijn 

Bij de gerechten wordt onder meer Rin Tin Tin Red geschonken, een lichte rode wijn die gekoeld wordt geserveerd. Deze zomertrend blijkt ook op onze warme dag een verrassend goede keuze: soepel, fruitig en niet te zwaar. Bijna limo.

​Kruidige chocolademousse 

Ook het dessert blijft hangen. De chocolademousse met kardemom, harissa-olie en fleur de sel klinkt op papier misschien als veel, maar werkt verrassend goed. De mousse is intens en romig, terwijl de harissa-olie net genoeg kruidigheid toevoegt om het spannend te houden. Een van de beste chocolademousses die we in lange tijd hebben gegeten.

Karma Kebab werd bekend met zijn vegan kebab van granen of knolselderij, maar laat met deze nieuwe locatie zien dat er meer mogelijk is. Je kunt er terecht voor een snelle hap en een drankje, maar ook voor een uitgebreid diner. En als we teruggaan, straks naar de NDSM-kade, weten we nu al wat we als dessert bestellen.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
20x het lekkerste ijs van Amsterdam

De tips van de Buik voor de lekkerste ijssalons in de verschillende wijken van Amsterdam.

De Boule De Boule laat zien dat de combinatie ijs en wijn werkt

De Boule De Boule in Amstel1 combineert vegan ijs en natuurwijn in een unieke bar-ijssalon met bites, koffie en patisserie.

Uit ons magazine - editie 04: de leukste strandtenten voor goed eten

We geven een voorproefje uit de nieuwe editie van Buik Magazine, met de beste strandtenten aan de Nederlandse kust waar goed eten en uitzicht samenkomen.