Bij Niko Udon kun je vanaf eind juni terecht voor Japans comfort food, dat perfect samengaat met muziek en sfeer. De zaak, ontstaan vanuit passie voor die heerlijke dikke udonslierten, is het initiatief van de drie jonge broers Milan, Max en Finn Unger, samen met chef Yuta Kawagoshi. Met steun van vader Erwin Unger en culinair adviseur Jun Yoshizaki openen zij eind juni de deuren op de plek van het voormalige Soma Ramen in de Prinsestraat.
Van Niko naar Niko Udon
Het idee voor Niko Udon ontstond in het verlengde van Niko, een zaak van Erwin en Jun aan de Veenkade, die zich meer toespitst op izakaya-stijl eten. “Mijn vader ontmoette Jun vijf jaar geleden via bento-catering”, vertelt Milan.
“Dat klikte, en uiteindelijk werd dat onze eerste zaak. Yuta is daar gaan koken, en vanuit dat team groeide het idee voor iets nieuws.”
Japanse ziel en Haagse gezelligheid

De nieuwe zaak wordt het project van de drie broers en Yuta, die de keuken zal doen. “Drie broers uit de stad met daarachter een Japanse chef: daarmee hopen we echt authenticiteit, passie en sfeer te serveren.”
Wat Niko Udon moet onderscheiden is de combinatie van goed eten, persoonlijke bediening en een sfeer waarin je je welkom voelt. “We kennen allemaal wel plekken waar het eten top is, maar waar je niet blijft hangen. Of plekken die Japans ogen, maar waar de ziel ontbreekt”, aldus Milan.“Wij brengen authenticiteit, maar ook gewoon Haagse gezelligheid. We willen een zaak zijn waar je ook voor een toetje of een drankje blijft zitten.”
Niko Udon wordt een toegankelijke zaak met twee gezichten. Aan de voorkant komt een bar waar je terechtkunt voor onder meer verse udon soepen, udon carbonara, tempura en de minder bekende oshizushi: een geperste sushi vorm uit Osaka die er volgens Milan “niet normaal goed uitziet en nog beter smaakt”.
Daarbij serveren ze bijvoorbeeld cocktails met Japanse twist en toffe wijnen en sake’s, zowel klassiek als meer biodynamisch, vertelt Milan, die zelf ervaring heeft als sommelier.
Daarnaast komt er een omakase-menu, het Japanse chefsmenu met wisselende kleine gerechten. “Niet meteen vanaf dag één, dat vinden we nog spannend. Maar het komt er zeker,” zegt hij.
Udonmachine van 30.000 euro
Voor die huisgemaakte, stevige udonslierten is de juiste apparatuur nodig. “Die kost dertigduizend euro”, zegt Milan, nog steeds licht verbaasd. “Dat wist ik niet. Maar die gaan we wel veel gebruiken, dus die moet er gewoon komen.” Om dat ding te financieren, startten de broers een crowdfunding.
De inrichting wordt strak maar warm, modern met klassieke Japanse elementen, zoals ook in de bestaande Niko Izakaya. Muziek speelt een centrale rol. “Mijn vader gaf vroeger al feesten, net als mijn broers en ik."
“Een vriend van school bouwt speakers die ook op Draaimolen Festival staan, die gaan we gebruiken. Geen zolderkamer setjes dus”, lacht Milan. “Misschien komt er zelfs een dj-booth. We willen een brug slaan tussen restaurant en club, als het past bij het moment.”
Niko Udon: zaak met liefde en begrip van Japan

Met Niko Udon willen de broers meer bieden dan alleen een bord eten. Ze bouwen aan een plek met karakter, smaak en soul. “Je hoeft niet Japans te zijn om Japans te koken”, zegt Milan. “Maar je moet er wél iets van begrijpen. En je moet het met liefde doen. Dat proef je straks terug in alles.”