Rob en Anja Sies zijn sinds 2006 de trotse eigenaren van Vermeyden Delicatessen aan de Nieuwe Binnenweg. Bij deze topzaak haal je de beste tapas en wijnen. En scoor je op een luie dag ook een goede koffie en een lekker broodje. 8 tips om er eens binnen te lopen. Esther Audier schrijft erover in haar eerste bijdrage voor De Buik.
Samen met architect Joris Hekkenberg gaven Rob en Anja de winkel twee jaar geleden een flinke make over. Door de stalen constructies, betonnen vloer en houten afwerking heeft het pand sinds vorig jaar een toffe, industriële uitstraling. Van buiten vang je door de grote glazen ramen al een glimp op van het enorme aanbod aan delicatessen. Yep, dit is een zaak met Rotterdamse allure. Let’s go inside.
Casa Delicata
Bij binnenkomst stuit je op een indrukwekkend aanbod aan vlees, kaas en tapas. In de schappen en op houten eilanden staan luxe soorten koffie, thee en chocolade. Vaak van duurzame merken en met oog voor fair trade. Verder vind je hier het betere ‘snaaiwerk’, zoals goede chips en nootjes. Anja: 'Alle producten die we verkopen voldoen aan officiële kwaliteitseisen. Maar ze moeten vooral heel erg lekker zijn, want uiteindelijk draait het om de smaak.'
Lof van het Hof
Dankzij deze kwaliteitsstandaard mag Vermeyden zich sinds 2008 hofleverancier noemen. En nee…dat betekent niet per se dat Willem-Alexander en Maxima tot de vaste klanten behoren. Maar wel dat de zaak al meer dan een eeuw garant staat voor producten van koninklijke kwaliteit. Anja: 'Na twee jaar onverwachte controles en bezoeken van mystery guests die je diensten en producten testen, zien we dit predikaat wel echt als de kroon op ons werk.'
Roffa in het schap
Behalve delicatessen uit binnen- en buitenland, verkoopt Vermeyden ook steeds meer van eigen bodem. Anja: 'Nu Rotterdam zo in de lift zit, groeit de vraag naar producten uit de stad.' Op dit moment vind je in de winkel onder andere koffie en bier van Ketelbinkie, Cricks tomatenproducten uit het Westland, Rotterdamsche Oude Kaas, mosterd en confituur en het befaamde Rotterdamse koekje Maasstroompje. 'Dit Rotterdamse aanbod gaan we in de toekomst zeker uitbreiden.'
Lunch & catering
Vermeyden biedt naast goede producten ook lunch en catering. Voor vijf tot zeven euro geniet je in de lunchhoek van vers zuurdesembrood met pata negra of een broodje ‘Vermeyden’ met bontaleggio en coppa di Parma. Mijn personal favorite is hier een baguette met vitello tonnato. Super smaakvol en de huisgebraden kalfsfricandeau wordt vers gesneden wanneer je een broodje bestelt.
Wijntje erbij
De uitgebreide wijnafdeling is een zaak op zich. Er staan wijnen van over de hele wereld en voor elke prijs. Rob: 'Als iemand een lekker stuk kaas uitkiest adviseren we graag over welke wijn daarbij past.' En daar hoef je volgens hem echt geen grote portemonnee voor te hebben. 'Voor € 4,95 koop je bij ons al een lekkere merlot. Soms doen we toegankelijke wijnen ook in een speciale aanbieding.'
Van het huis
Veel producten die in de winkel liggen komen van leveranciers, maar er is ook een aantal specialiteiten van het huis. Anja: 'Voor onze huisgemaakte tonijnsalade komen mensen echt terug. Dat komt omdat je er echte tonijn in proeft.' Ook de truffel-salamibol is populair. Anja: 'De pure smaken maken het speciaal. En het gebruik van goede producten.'
Vermeyden appeltaartje
Vermeyden is daarnaast ook bezig met een signature dish. Anja: 'We maken sinds kort onze eigen appeltaart. Lekker voor bij de koffie of thee.' Aan de aangesneden appeltaart op de toonbank te zien, zijn er vandaag al flink wat stukken verkocht. Anja: 'We hopen dat dit onze kenmerkende appeltaart wordt. Het echte Vermeyden-appeltaartje.'
Food for fame
Ondanks de booming interesse voor alle hippe zaakjes op de Nieuwe Binnenweg, is Vermeyden nog niet zo bekend onder het grote publiek. Anja: 'Er lopen bijna elke dag mensen naar binnen die geen idee hadden dat we hier zitten.' Het doel van Rob en Anja is daarom om te blijven doen waar ze goed in zijn, maar ook om hun bekendheid te vergroten: 'We willen met onze vernieuwende en duurzame producten een nog breder publiek bereiken. Zowel in Rotterdam als daarbuiten.'