Voor we uitgebreid gaan terugblikken op 2016, met onder meer de favoriete plekken van onze bloggers, de top 10 best gelezen artikelen op De Buik, onze Smaakmakers en een feestdagencolumn van mijn hand, kijken we kort terug op de trends van 2016. Wat is er van terechtgekomen?
Drinken is het nieuwe eten

Bron: Stirr
De opkomst van ‘chefs van het liquid dinner’ is evident in Rotterdam. We moeten nog even wachten op de eerste zytholoog, maar die is onderweg bij de Bierboutique. Rotterdam won de titels van beste cocktailbar (Stirr), beste bartender (Hani Asfdaai, van Noah) en beste koffieconcept (Aloha). De twee grootste lokale brouwerijen openden plekken waar je lekker kan eten (voor bij je drinken). Bij ons is het goed innemen als je niet van vast ‘voedsel’ houdt.
Libanon

‘Libanon is het culinaire centrum van het Midden-Oosten en heeft meer dan een vleugje gastronomie overgehouden aan het Franse mandaat begin vorige eeuw.’ Het duiden van de volgende ‘verre’ keuken blijft altijd lastig. Peru is internationaal de trend, maar bij ons zien we eigenlijk maar één Peruaanse zaak. Zelf voorspelde ik de mezze uit de Libanese keuken, maar ook die zien we maar mondjesmaat terug. Behalve bij Ayla, dat de zuidelijke kant van de mediterranee als inspiratie aanhoudt, is de Libanese keuken nog niet echt doorgebroken in Rotterdam.
Eighties design

Meer New York uit de jaren tachtig: ‘meer wit, meer plastic, strakker, moderner, wat killer, ruimtelijker en afstandelijker’. We zien deze trend voorzichtig de kop opsteken. Avenue deed het precies op die manier. De nieuwe zaak van Pedro (Bar Z) ademt de jaren tachtig in al zijn facetten, weliswaar van de warmere kant. Ook begint de weerzin tegen sloophout en gietijzer toe te nemen, wat betekent dat deze trend over zijn hoogtepunt is. Dat biedt nog meer ruimte voor eighties design.
Food is meer dan food

Eten laat zich combineren met andere elementen van onze cultuur: sport, kunst, muziek, architectuur en meer: ‘de urban entertainment cocktail rukt op’. Een brouwerij in de straks oude Kuip, een luchtcafé met lokale producten bij een architectonische steigertrap en een samenwerking tussen Rotterdam marathon en de restaurants van het centrum, de food-combi wordt steeds zichtbaarder. Ook in de bioscoop en bij de bedrijfsverzamelgebouwen zien we steeds meer goed eten gecombineerd worden met andere functies.
Clubgevoel
Bij The Suicide Club hoef je geen pasje meer mee te nemen en bij het clubhuis van Secret Society juist weer wel. De ‘opmars van de club in de horeca’ gaat niet van harte. We zijn allemaal een beetje lid van een club, via social media krijgen we onze clubkrant en leren we medeleden kennen. Maar het ouderwetse clubmodel of zelfs maar de naam ‘club’ zien we minder dan ik had verwacht.
Kip in je hand en avocado op je bord

Een dubbele voorspelling met de kip als ‘concurrent voor de hamburger’ en de avocado ‘minder vaak als garnering, steeds vaker als signature’. Kip zagen we haar nek uitsteken. Het kleine diertje is veel duurzamer dan varken of rund en krijgt steeds meer de ruimte om te leven. Café Ter Marsch doet kip en met Van ’t Spit kwam een van Amsterdams beste kipzaken naar Rotterdam. De opkomst van avocado gaat wat trager. Bertmans serveert een mooi aantal avocadogerechten, bij Ayla zien we hem ook geregeld terug en vergeet Altijd in de Buurt niet, die de avocado zelfs combineert met kip. Maar het is nog niet zo ver als in Amsterdam, waar het eerste avocadorestaurant inmiddels is aangekondigd.
Van voorspellen komt huilen, het trendwatchen begin dit jaar was niet echt een overtuigend succes. De meeste van deze trends zullen we ook in 2017 nog wel zien. Toch kijken we binnenkort weer vooruit, met vijf nieuwe trends voor het komend jaar.