We blikten eind vorig jaar al terug op onze foodvoorspellingen voor 2017. Met het inluiden van het nieuwe jaar is het tijd voor de Rotterdamse foodtrends voor 2018. Voorlopig lijkt er nog geen eind te komen aan de hausse van nieuwe tenten in onze stad. Food - en dan vooral dagzaken - is nodig om de leegstand tegen te gaan die ontstaat door sluitingen van winkels. Chefs kunnen mensen in beweging zetten of iets bijbrengen. Eten brengt ons in contact met de andere (eet)culturen en met elkaar en door de thuisbezorging en meer betaalbare concepten zorgen restaurants ook voor een verdere afname van thuis koken. Maar waar en hoe gaan we eten in Rotterdam in 2018?
De versplintering van de wereldkeuken

Weet je nog? De goede oude tijd, eten bij het Chin-Ind-Sur eethuis. Dat had natuurlijk ook gewoon ‘Niet-Europees’ eethuis kunnen heten. Inmiddels kennen we de Vietnamese, Thaise, Japanse, Indiase, Indonesische, Chinese en Maleisische keuken. De Filipijnse keuken komt eraan en de verdere versplintering van bijvoorbeeld de Chinese en Indiase keuken is onvermijdelijk. Landen met meer dan een miljard inwoners, hebben immers minstens zo veel verschillende eetculturen als wij Europeanen met een paar honderd miljoen bewoners. Je kunt er gevoegelijk vanuit gaan dat we dezelfde culinaire diversiteit voor Zuid-Amerika, Midden-Amerika en zeker voor Afrika kunnen verwachten. In Rotterdam zie je deze trend al doorbreken met bijvoorbeeld twee nieuwe Maleisische restaurants, de opmars van de Vietnamese keuken en recente Afghaanse en Oeigoerse restaurants.
Vegan wordt plantbased

In de Verenigde Staten zegt 6% van de inwoners zichzelf als veganistisch te zien. In Nederland ontbreken goede cijfers, maar we gokken nog flink onder de 1% te liggen. Toch gaat dit strengere zusje van het vegetarisme een boost krijgen in 2018. Vegan krijgt een make-over en heet voortaan plantbased. Daarnaast komen er veel meer tenten die (lekkere) plantaardige gerechten op de kaart zetten. Sommige zijn hardliners en gebruiken alleen plantaardige ingrediënten, andere zorgen in ieder geval voor een goed vegan alternatief op het menu. Ik at eind 2017 een maand lang veganistisch en werd (oprecht) verrast door de creatieve chefs van onder Fitzgerald, Ayla, The Suicide Club en Alfredo’s Taqueria. Vaste waarden als Dertien, Aloha, Bertmans en Picknick stelden ook niet teleur. Belangrijk voor 2018 is vooral dat plantbased veelzijdiger en betaalbaarder wordt en breder beschikbaar komt. Ik kijk met jaloezie naar concepten uit de hoofdstad zoals de Vegan Junkfoodbar of naar ByChloe uit New York.
Betaalbare comfort food

Scrambled eggs bij By Jarmusch, shakshuka bij Ayla, ramen eigenlijk overal, de pancakes van Lilith, de pantosti van De Huismeester, burgers bij Jamie’s Diner of gewoon friet bij Tante Nel of de Frietboutique. Ze hebben één ding gemeen: klassiek comfort food tegen een betaalbare prijs. Met het ingewikkelder worden van de menu’s, de toename aan - soms - bizarre foodconcepten en de door social media gedreven ‘verplichting’ om originele gerechten te kiezen, ontstaat er een tegenbeweging: gewoon lekker, simpel eten, liefst hoog op smaak, met een direct linkje naar ons primitieve reptielenbrein en gelukzaligheid tot gevolg. Deze gerechten kunnen met weinig ingrediënten af en hoeven niet duur te zijn. Ze halen de keuzestress uit het menu en als ze goed gemaakt zijn, dan zijn het klantenbinders. Als ze ook nog goed te vervoeren zijn, dan kunnen ze de hele week door geluk bezorgen.
Klaar met social media

Horeca is niet per se de branche die vooroploopt met het gebruik van digitale media. Het is een van de redenen dat branchevreemde spelers als Iens en booking.com er met de directe relatie met de klanten vandoor konden gaan. Maar elk nadeel heeft zo zijn voordeel, want we zijn klaar met social media. We vertrouwen Tripadvisor steeds minder, omdat het makkelijk te manipuleren is en alleen maar frustraties verzamelt. We vertrouwen Facebook niet meer omdat er overal fakenews is, we vertrouwen Twitter niet meer omdat er zo veel trollen zijn. Eigenlijk vinden we alleen Instagram nog maar leuk, tot we erachter komen dat het maken en delen van de foto belangrijker is geworden dan het genieten van je eten en je gezelschap. Restaurants zullen bewuster omgaan met hun digitale marketing: betere verhalen vertellen, meer zelf laten zien wat er in hun zaak gebeurt, echte mensen (chefs, ondernemers en gasten) aan het woord laten en de eigen website weer centraal stellen voor reserveren en menu’s en laten zien waarom je kookt wat je kookt. Daarnaast komen er restaurants waar de iPhone niet meer welkom is. Zoals bij onze vrienden van de Dr. en ook bij nieuwkomer Héroine roepen ze op tot het wegstoppen van je telefoon.
Boutique hotels

Rotterdam heeft een chronisch tekort aan boutique hotels en bijbehorende hotelrestaurants en lobby’s om hip te verpozen. Ondanks ‘onze’ successen in de lijstjes, kun je eigenlijk - met alle respect - alleen nog maar slapen in een van de grote ketens. Het gat in de Rotterdamse boutiquehotelmarkt gaat in 2018 gevuld worden. Zelf zou ik iets als Morgan & Mees of Mama Shelter graag hier zien openen. De Amsterdamse projectontwikkelaars hebben hun oog al op Rotterdam laten vallen. Maar ook de Rotterdammers zelf zijn druk aan de slag met nieuwe hotel- en shortstayconcepten, waarbij er ook voor de inwoner uit Rotterdam zelf genoeg te beleven valt.