Het is weer die tijd van het jaar. We gaan uitgebreid terugblikken op 2017, met de verkiezing van het beste nieuwe restaurant volgens onze lezers, de top 10 best gelezen artikelen op De Buik en natuurlijk onze Smaakmakers. Vast onderdeel van deze retrospectie, is het onder de loep nemen van de food trends van afgelopen jaar.
Begin dit jaar voorspelde ik vijf Rotterdamse food trends: blurring, bezorgen, denk en doe klein, eet je slim en ramen noodles. Wat kwam daarvan terecht in 2017?
Trend 1: blurring alles met eten

“Het avondje uit is steeds vaker een avond uit eten,” schreef ik begin 2017. Food is bittere noodzaak als het gaat om het interessant houden van de binnenstad. Niet alleen kan een winkelstraat bijna niet meer zonder daghoreca (hallo Nieuwe Binnenweg, hallo Hoogstraat) maar ook veel traditionele functies in 2017 zagen we blurren met food en drinks; van de VVV in het Schielandshuis, dat er een brasserie bijkreeg tot de kantoren in Het Industriegebouw, dat met maar liefst vier nieuwe zaken in de markt wordt gezet.

Het lukte niet altijd. De nieuwe formule in Pathé is al weer afgevoerd, Per’s Deli is weg uit de pop-up shop van de Swanmarket, de combi van motorsport en bier op de Goudsesingel werkte niet lekker en zelfs een traditioneel sterke mix van concert en snel uit eten in De Doelen redde het niet. Horeca blijft een vak. Desalniettemin is deze trend afgelopen jaar tot wasdom gekomen.
Trend 2: alles laten bezorgen

In 2016 knipperden we met onze ogen en ineens waren daar foodora en Deliveroo. In 2017 greep de traditionele marktleider thuisbezorgd.nl in met hippe elektrische fietsen, begon UberEATS in Rotterdam, kreeg Deliveroo een mega-investering en ging foodora naar de beurs. De foodfietsen scheuren door de stad. Het is slechts een kwestie van tijd tot de eerste drones food gaan bezorgen. Laatst hoorde ik het motto: het lekkerst uit eten doe je thuis. Daarover valt te twisten, maar het aanbod in restaurantwaardig thuis eten groeit als kool.
Trend 3: denk en doe klein

Dit was de meest conceptuele trend die ik voorspelde: het wordt allemaal wat kleiner. De voorbeelden die ik noemde (Containerbar Noord, MONO en Altijd in de Buurt) zullen echter niet de geschiedenisboeken in gaan vanwege deze trend (wel vanwege andere kwaliteiten natuurlijk). Kleine concepten zijn aantrekkelijk en authentiek, maar wel kwetsbaar; een vrijwilliger die afhaakt of een huisbaas die een huurverhoging doorvoert en het is voorbij.
Het feit dat Rotterdam een prijsexplosie in het vastgoed heeft gehad helpt ook niet echt voor deze schattige initiatieven. Al zal dit op termijn toch tot creativiteit moeten leiden, ofwel woekeren met ruimte zoals we dat kennen van de vele pijpenlaatjes in onze hoofdstad en wereldsteden zoals Londen en Parijs, waar ruimte schaars is. In Rotterdam loopt de Witte de Withstraat wat dit betreft voorop, zie bijvoorbeeld Ter Marsch & Co en de Frietboutique.
Trend 4: eet je slim

“De verzameltrend van gezond eten en superfood, gaat over in sub-genres van functioneel eten.” Nou dat gebeurde dus niet. Soylent en Joylent, shots en poeders; ze zijn allemaal vakkundig geweerd uit onze Rotterdamse foodcultuur. Natuurlijk zagen we gezond eten, vegetarisch, vegan, duurzaam en allerhande allergievrij eten oprukken, maar de friet, de burgers, de American diners en de alcohol vlogen net zo hard, misschien wel harder.
Wellicht zien we deze trend in de toekomst terug in een iets andere vorm, maar voorlopig blijft smart food een extreem kleine niche in Rotterdam.
Trend 5: ‘It’s the ramen noodles, baby”

Soms haalt een trend je sneller in dan je zelf kon voorspellen. Takumi is het meest gezochte restaurant op onze site en sloeg dit jaar haar vleugels uit naar Amsterdam. Hinoki zit elke dag vol en elke oosterse tent, streetfoodbar of traditioneel restaurant heeft wel een noodle soup op het menu staan.
“Ramen wordt het antwoord op alles in 2017: liefdesverdriet, een weekendje extreem stappen, stress op het werk en bijtanken na een intensieve sportsessie.” Ik heb het allemaal geprobeerd en het werkt echt voor bijna al het bovenstaande. Ramen is de hit van 2017.
Bonus: de terrassen

We keken naar de terrassen en zagen inderdaad de comeback van de Binnenrotte. Wat een feest dat de centrummarkt bijna af is en dat je gewoon weer bij Pol en Van Zanten op het terras kunt zitten. Met de dakterrassen wil het nog niet echt vlotten in Rotterdam. Ook mijn voorspelling voor buiten de stad op het terras zitten was een aardige miskleun. Bij geen enkele plas is er een nieuw hip terras bijgekomen en de metro naar Hoek van Holland, daar wachten we nog steeds op.
Het kan verkeren. Op naar 2018.