Het succes van Brasserie Tines

Sinds de opening van Tines is de zaak een succes. We kijken samen met Martine Slothouwer terug naar de begin periode en bespreken de toekomst van Tines.

17 Nov 2019 Zara Ruisch

blogger Zara komt uit het Zeeuwse Middelburg maar is sinds kort inwoonster van Rotterdam. Ze heeft een grote liefde voor eten maar koken kan ze niet, dus gaat ze het liefst elke dag uiteten. Voor haar opleiding redactioneel medewerker loopt zij nu 9 maanden stage bij de Buik.

Het succes van Brasserie Tines

In april 2017 opende Martine Slothouwer samen met haar man Jan-Peter Peeters Brasserie Tines. Deze gezellige brasserie in Rotterdam-Noord trekt sinds de opening volle zalen en zit bijna altijd vol. Wij spraken Martine over het succes van Brasserie Tines en de toekomstplannen van haar en Jan-Peter.

Tweeënhalf jaar geleden begon het ondernemersavontuur voor Martine en Jan-Peter. Het stel was bezig een horecaonderneming te openen en druk op zoek naar een geschikte locatie. Via een gezamenlijke vriend kregen zij een tip over een sigarenwinkeltje dat leeg stond aan de Bergselaan. “De locatie was wel een risico, er had hiervoor nog geen horeca ingezeten en drie jaar geleden was Bergpolder wel upcoming maar zeker nog niet zo hip als het nu is”, licht Martine toe. Toch besloten ze op hun gevoel af te gaan en dat is een goede keuze gebleken. Beide eigenaren komen niet uit de horeca dus deze wereld was voor allebei heel nieuw. Jan-Peter heeft wel ervaring in het ondernemingsvak wat volgens Martine echt nodig was voor het oprichten van Tines.

​Brasserie Tines


In het begin hadden Martine en Jan-Peter het plan om een lunchroom te openen, maar dit ging toch niet door. Ze besloten namelijk wat uitgebreider te gaan en hebben een restaurant in combinatie met een bar vanuit hun onderbuikgevoel opgericht. Martine zegt: “We hebben alles wat wij terug zouden willen zien in een horecazaak in Tines gestopt, van het comfort tot het eten en de drank.”

Na een lange tijd hard gewerkt te hebben, is het Martine en Jan-Peter gelukt de deuren te openen van Brasserie Tines. De opening was een goede reden voor een feestje. 350 man waren te gast en de avond is de geschiedenisboeken ingegaan als één groot feest. De grote opening is meteen een goede zet geweest voor Tines, want het eerste jaar zat het bijna altijd helemaal vol. Dit hadden ze niet durven dromen. “Die drukte was heel erg wennen voor iedereen. Het was heel spannend of alles goed zou lopen.” Na het eerste jaar was het voor Tines natuurlijk belangrijk om relevant te blijven. “Iedereen weet wel een beetje van je bestaan af na een jaar, maar er moet hard gewerkt blijven worden. We zitten natuurlijk niet midden in de stad dus mensen moeten echt naar jou toe komen. We moeten het hebben van de mensen uit de buurt en al het andere is heel fijn.” Na de drukke beginperiode werd het wat rustiger, maar bij het aanbreken van het voorjaar en de zomer zat het terras van Tines weer dagelijks bomvol. “De zwakke maanden in de winter die we eerst hadden zijn nu niet meer zwak. Er zal heus wel een wat mindere tijd aankomen, maar ik heb het idee dat we onze naam nu echt hebben neergezet.”

Succesvolle zaak


Martine en Jan-Peter hadden een duidelijk beeld voor zich over wat voor type zaak Tines zou moeten worden in de toekomst. “Als je binnenkomt moet je het gevoel hebben van gezelligheid, warmte, leuke mensen om je heen en gastvrijheid”, aldus Martine. Volgens de eigenaresse hebben ze bij Tines precies neergezet waar zij drie jaar geleden op hadden gehoopt en hier zijn ze dan ook terecht heel trots op. Het personeel is een heel belangrijk onderdeel voor Tines. “Dat Coca Cola-flesje kan je overal krijgen, maar het gaat erom hoe het geserveerd wordt. We zijn heel blij met het personeel wat er staat en dit lezen we ook terug in de reviews.” Tines is alles geworden waar Martine op had gehoopt, “echt wat eigens.” 

Veranderingen


Het verschil tussen het Tines van 2,5 jaar geleden en het Tines van nu is niet heel groot. Het concept is nog steeds hetzelfde, maar er zijn wel kleine aanpassingen geweest hier en daar. Zo had Tines in het begin drie keer per jaar een nieuwe kaart. Dit was vooral voor de keuken net iets te veel, dus hebben ze dit terug gebracht naar twee keer per jaar. Verder zijn er een paar kleine investeringen geweest, zoals de parasols en de nieuwe heaters op het terras waardoor het buiten nog aangenamer is geworden om te zitten. Er komen binnenkort ook een paar leuke dingen aan bij Tines. Op 21 december organiseert Tines, net als vorig jaar, een silent disco en dit belooft weer een succes te worden.

​De toekomst van Tines


Martine en Jan-Peter krijgen vaak de vraag of zij niet nog een nieuwe zaak willen openen of willen uitbreiden met Tines, maar Martine geeft aan dat ze daar eerlijk gezegd nog niet zo over heeft nagedacht. “We zitten nu echt op onze plek hier dus uitbreiding is nu nog niet van toepassing.” Zoals het er nu naar uitziet gaan Martine en Jan-Peter lekker door met waar zij mee bezig zijn en hopen zij van Tines nog meer een begrip te maken dan dat het al is.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.

Els van den Hoek 26 Nov 2019, 13:19

Mooie foto's, wie heeft die gemaakt?

Lees ook deze verhalen
Rif010 laat zien dat het surfgevoel geen oceaan nodig heeft

Voor een goede wave hoef je niet ver te reizen. Rif010 biedt naast lekker eten ook surflessen aan, waardoor jij je als een vis in het water voelt.

Het culinaire slotakkoord van Marco Somer bij De Harmonie

Marco Somer en Sabine Kromkamp stoppen na deze kerst met De Harmonie. De Buik blikt terug met ze, en vooruit.

De Stoofboot: stoofvlees, friet en een biertje op de Rotte

Bar Alaska en Rivercity slaan de handen ineen voor de Stoofboot. Een rondvaart over de Rotte met stoofvlees, dekentjes, goed gezelschap en een biertje.