Diep verborgen in het ZOHO-kwartier wordt Gare du Nord omringd door het laatste stukje groen. De 'Bio Vegan Bistro' zit goed verstopt, maar is als treinwagon eigenlijk niet te missen tussen alle industriële gebouwen. Niet alleen de locatie, ook hun aanpak van no waste en 100% plantaardig maakt dit restaurant uniek. Een knusse avond gevuld met volledig vegan verrassingen is wat je kunt verwachten wanneer je het rijtuig betreedt.
Dj vermomd als horecatijger

Een restaurant binnenkomen dat in een spoorwagen is gestationeerd, kan nog best een uitdaging zijn. Na een rondje eromheen gelopen te hebben, genietend van de groene tuin, vinden we de ingang en duwen we de zware treindeur open. Zodra je het restaurant binnenstapt, komt de geur van nostalgie je al tegemoet: een hint van oud metaal, een tikje roest en kruidige tonen van alles wat ooit gebeurd is in deze wagen. We worden warm onthaald door Daniël, de manager, mede-eigenaar en zoals we later op de avond leren, dj in zijn vrije tijd.
De avond is stress- en keuzevrij want er is een vast 3-gangendiner plus amuse. Het enige wat nog besloten hoeft te worden is wat we erbij willen drinken. Zoals elk menu dat bij Gare du Nord geserveerd wordt, is ook deze twee weken verkrijgbaar voordat de volgende chef, elk met eigen stijl, aan de beurt is. De komende twee weken wordt het menu van Mereltje, zoals Daniël haar liefkozend noemt, geserveerd.
No waste

Door de keuze van een tweewekelijks vast menu kan er altijd seizoensgebonden en met exacte aantallen gekookt worden. Dit zorgt ervoor dat er niet te veel ingekocht hoeft te worden en de voorraad precies op is als het menu gewisseld wordt. Terwijl we de menukaart bestuderen voor wat er komen gaat, laat Daniël de wagon schommelen en de glazen op tafel gezellig rinkelen wanneer hij door de wagon heen loopt met onze amuse. Het eerste hapje, een boeketje van koolrabi, gevuld met zwarte sesam-mayonaise, zeekraal en kappertjes. Fris, licht en een fijn begin van het diner. De groene omgeving en ambiance brengen een soort festivalgevoel in ons naar boven.
Een stadsboerin in de keuken

Tijdens ons diner schuift Merel(tje) aan tafel. We zijn benieuwd waar de inspiratie voor een volledig plantaardig menu vandaan komt. Zelf haalt Merel haar boodschappen bij de Stadsboerin, een kleine ecologische tuinderij in Rotterdam waar je zelf groenten en kruiden kunt oogsten. Wanneer ze zelf aan het plukken is, brengt het seizoen en de oogst de inspiratie voor haar volgende menu. Zo had haar moeder nog tien kilo aardperen over en heeft ze daar het voorgerecht mee gemaakt: aardpeerbouillon met witlof en waterkers. De zoete en aardse smaak van de aardpeer komt in dit gerecht volledig tot zijn recht.
Vlees, wat is dat?

Bij het hoofdgerecht komt het volledige product aan bod: pastinaak in alle vormen. Hierdoor komt de nul procent foodwaste duidelijk naar voren. Het mooiste stuk van de wortel wordt gerookt en gepresenteerd als een stuk vlees, met daarbij een pastinaakpuree en de schil gebruikt om krokante chips van te maken. Daarbij komt een mix van basmati- en wilde rijst met ingelegde citroen en zwarte peper. Een luchtige peterseliemousse en een uienchutney maken dit gerecht af.
Het gerecht is vol van smaak, hartig, verwarmend en de saus, chutney en mousse brengen dit gerecht naar een hoger niveau. Waarbij vaak bij vegan gezegd wordt "Je mist het vlees helemaal niet", dénk je bij dit gerecht niet eens meer aan vlees en is het gewoon genieten.
Wacht niet te lang

Het hoofdgerecht is een knaller, maar dat doet niets af aan het nagerecht: een smeuïg en royaal stuk pandancake. Bij de cake komt een hangop gemaakt van kokosyoghurt met daarbovenop warme gepocheerde ananasblokjes. Een lichtzoete afsluiter van een bijzonder drie-gangendiner. Met onze ronde buikjes walsen we onze weg naar buiten en laten we de wagon achter. Het zal niet lang duren voor wij nog eens een tripje maken in de trein.
Mocht jij dit nou ook willen, wacht dan niet te lang. Over ongeveer anderhalf jaar wordt de plek ontwikkeld en komen er woningen op deze prachtige groene plek. Restaurant Gare du Nord zal dan na al die jaren stoppen. Waar en bij wie de wagon uiteindelijk zal eindigen is nog niet bepaald.