Nishi, de kleurrijke winkel op de Meent in Rotterdam, viert haar vijfjarige bestaan met een bijzondere toevoeging: een authentieke Japanse crêperie gerund door drie enthousiaste matcha-liefhebbers, Daruma Crepes genaamd. En die matcha, die is anders dan wat we gewend waren in de stad…
Creatieve kracht achter Nishi

Margaret, de creatieve kracht achter Nishi, haalt haar inspiratie uit de straten van Tokyo. “Ik heb jarenlang als styliste gewerkt en bezocht vaak Japan. Vooral Harajuku met al die roze winkels, kawaii-stijl, vond ik geweldig. Het zijn plekken waar je je even in een andere wereld waant”, vertelt ze een beetje dromerig.
Vijf jaar geleden kwam ze met het idee om een mini-mall te openen aan de meent, waar bezoekers de betonnen stad konden ontvluchten en in een wereld van kleur, anime en Japanse sferen te duiken. In de zaak zit al een Kawaii café (Jushi café genaamd) waar je high tea's kunt doen en Japanse drankjes en snacks haalt.
De perfecte match(a)

Het Kawaii café blijft, maar er zit nóg een café (voorin) de zaak. Origineel was haar idee om daar ook eten te serveren, maar door een gebrek aan horeca-ervaring bleef ze dat lastig vinden. De kleurrijke, met high-tea’s in Japanse stijl en toffe workshops bleef in trek voor tieners, maar sinds kort heeft Margaret een tof deel toegevoegd waardoor ze nu ook steeds meer volwassen bezoekers krijgt. “Ik wilde meer balans tussen het drukke, vrolijke kawaii-gedeelte en de zen-kant van Japan – minimalistisch en authentiek. Nu hebben we beide werelden onder één dak.”
Het enige wat nog miste was goede horeca. Hoewel er al een café was in de winkel, wist Margaret niet goed wat ze ermee moest. “Ik ben geen horecapersoon. Het café was leuk, maar er gebeurde weinig mee. Toen kwamen deze jongens op mijn pad, en alles klikte.”
Bijzondere crêpes

De drie jonge Rotterdammers, die hun roots in Japan hebben, zijn gespecialiseerd in traditionele Japanse crêpes, takoyaki (inktvisballetjes), en matcha-specialiteiten. “Ze zochten een plek om zich te vestigen na succesvolle pop-ups en festivals. Nu ze hier zitten, is de hele energie van de winkel veranderd. Het café leeft! Mensen blijven hangen, er is meer beweging, en we vormen echt een team,” zegt Margaret enthousiast.
De Japanse crêpes zijn een wereld apart. “Het is niet zoals een Franse crêpe,” legt Sekai Hirata uit die Daruma Crepes samen met zijn partners Hayato en Rintaro gaat draaien. “Ze zijn dikker, luchtiger, en worden opgerold in een kegelvorm. We werken met hoogwaardige ingrediënten en experimenteren met smaken zoals matcha, crème brûlée, en andere Japanse invloeden.”
Matcha zoals we die nog niet kenden

De matcha die ze gebruiken is van premiumkwaliteit en komt rechtstreeks uit Japan. “Een echte matcha latte maken kost veel matcha, en dat proef je”, zegt Sekai. Hij verbaasde zich namelijk, toen hij naar Nederland kwam, over de melksmaak van Matcha lattes hier: “Japanners gebruiken veel meer matcha om de lattes te maken, daardoor komt de smaak sterker naar voren. Het voor mij een vraag of Nederlanders dat niet weten, horeca-eigenaren zuiniger zijn óf dat Nederlanders de matchasmaak anders te sterk vinden.”
Daar zijn ze nu mee aan het experimenteren, en met succes. “Niet iedereen houdt ervan, maar als een matcha-liefhebber ons ontdekt, blijven ze terugkomen.”
Takoyaki: een stukje thuis

De takoyaki, Japanse inktvisballetjes, zijn een belangrijk onderdeel van hun aanbod. “Het is streetfood uit onze thuisstad. We noemen het ‘soul food’ omdat we het eten met familie of vrienden. Het voelt speciaal om dit stukje cultuur hier te delen,” zegt hij.
De jongens hebben een bijzondere reis achter de rug. “Ik kwam naar Nederland om de cultuur te leren kennen. Het was een avontuur, en in het begin was het lastig zonder Nederlands of Engels. Maar nu hebben we onze plek gevonden en kunnen we iets van onze cultuur teruggeven. Nishi is daar een perfecte plek voor.”
Inmiddels is het café uitgegroeid tot een levendig hoekje in de winkel. “We kunnen niet wachten om nog meer mensen kennis te laten maken met deze unieke beleving. Het is echt iets wat je nergens anders in Nederland vindt.”