In de Piet Heinstraat hangt de zachte geur van hout en kurk. Binnen loopt het wijncafé naadloos over in de wijnwinkel, een soort open wijnkaart waar je doorheen kunt wandelen. Achter de toonbank beweegt Marius van der Vliet zich al jaren als een vis in het water tussen de smaken. Met een winkel in de Piet Heinstraat en één in Wassenaar weet hij precies wat een restaurant, thuisdiner of avond op de bank nodig heeft: “Dit voelt niet als werken.”
Een soort open wijnkaart

Deze vrijdagmorgen bij Marius Wijnwinkel begint vroeg. Pallets worden gelost, dozen uitgepakt en er wordt een proeverij voorbereid. Ook ontkurkt hij wat flessen: “Ieder weekend staan er verschillende wijnen op de tafel in onze winkel die klanten mogen proeven”, zegt Marius enthousiast.
Zijn liefde voor wijn begon thuis: “We aten eigenlijk altijd driegangen, ook doordeweeks”, vertelt hij. Op zijn 21e ging hij in een wijnwinkel werken, De eigenaren lieten hem Smaak van Peter Klosse lezen en dat veranderde alles. “Daar ging een wereld open. Sindsdien blijf ik leren, proeven en ontdekken.”
Twee winkels

Echt goed leren proeven is een lange weg, zegt Marius. Het ambacht van wijnkenner is naast kennis, leverancierbezoek en voorraadbeheer vooral een sociaal vak. “Als je klanten goed wilt adviseren, moet je vooral lekker met ze kunnen kletsen, vragen stellen over hun ervaringen, wat hun kennis is en waar ze naar zoeken.” Een mooi vak dus: “Want mensen die praten over eten en drinken, zijn altijd vrolijk”.
Op zijn 27e begon hij voor zichzelf, met een pallet rosé die hij kocht op een beurs in Montpellier. Hij verkocht de wijn via sms aan vrienden. Later kwamen horecazaken erbij en uiteindelijk opende hij twee winkels, in Den Haag en Wassenaar. Inmiddels heeft hij een team van twintig mensen en compagnon Luuk van Amerongen.
Jongere liefhebbers, wijn van Europese bodem

In ruim twintig jaar heeft Marius de wijnwereld zien veranderen. “De eerste winkel waar ik werkte was wat stoffig en de klanten waren ouder”, zegt hij. Nu zijn, tot zijn blijdschap, ook steeds jongere mensen dorstig naar kennis.
Tegelijk is wijn duurder en maakt klimaatverandering het wijnboeren lastig: “Er zijn wijnmakers die het zwaar hebben. Warmere zomers, veranderde oogsttijden. De balans vinden wordt steeds lastiger.”
Wijntrends verschuiven: “Een tijd terug ontdekten we wijn uit de nieuwe wereld, nu is Europese wijn meer in trek. Het komt van dichterbij en voelt daarmee beter voor het milieu”, zegt hij.
Ook biologische wijnen blijven populair. “En wat we merken, is dat mensen minder drinken, maar wel betere kwaliteit.” Een fijne trend voor de sommelier of wijnhandelaar, die natuurlijk liever een mooi product adviseert.
Proeven met je neus

Goed leren proeven is vooral een kwestie van de tijd nemen. “Gebruik je neus”, zegt hij streng. Marius vindt wijn vooral prachtig vanwege die geur: “Soms is een wijn zó goed dat ik hem pak, ruik, en wegzet zonder te drinken”, zegt hij enthousiast.
“Als je oefent met benoemen wat je ruikt en proeft, ontwikkel je die zintuigen”, legt hij uit. Maar wil je echt goed leren wijn drinken, dan raadt hij een basiscursus aan. “Dan krijg je echt goede handvatten om zelf mee verder te oefenen.”
Ga het gesprek aan, ook bij Marius

Zijn advies aan mensen die op zoek zijn naar mooie wijnen? “De grootste wijnliefhebbers vind je achter de kassa van je lokale wijnhandel”, tipt hij. “Ga met hen het gesprek aan. Daarvan leer je het meest, niet alleen over wijn, maar ook over wat je zelf lekker vindt.”