Zeg je burger, dan zeg je Diego’s. Toch? Chef-kok, naamgever én hamburgerkoning Diego Buik vond het tijd voor iets nieuws. "Ik doe al acht jaar burgers hier en dat gaat goed, maar ik ben en blijf chef. Ik heb altijd op hoog niveau gekookt, dus het begon weer een beetje te kriebelen." Het resultaat? Een nieuwe menukaart. En wij mochten ‘m uitproberen.
Volwassen worden

Het idee om de kaart te wijzigen was er al langer, maar werd sterker toen Diego thuiszat met een burn-out. "Dan ga je een beetje nadenken over wat je wilt met je leven. Ik vroeg me af: ben ik nog gelukkig met alleen burgers of ken ik het inmiddels wel?" Hij besloot het roer om te gooien. Geleidelijk, want het restaurant kent veel vaste klanten en echte burgerliefhebbers die hij niet kwijt wil. Helemaal afscheid van de burgers neemt hij dus niet.
Het concept is gewijzigd, de zaak is volwassen geworden. "We zijn vier jaar geleden meer als een fast food concept begonnen, onze eigen interpretatie van Five Guys. Daar stappen we nu langzaamaan vanaf. Het is allemaal wat luxer en een niveautje hoger qua service", lacht Diego. Ook het interieur heeft een metamorfose gehad. Zo is de herkenbare graffitimuur vervangen door een chique donkerblauwe muur en is er een nieuw logo. Iets wat niet verandert? De naam Diego's. "Die is zo sterk, die blijft."
Gerechten om te delen

Begin maart introduceerden Diego en zijn team de nieuwe kaart. Er zijn verschillende shared dining gerechten toegevoegd, waarvan wij een zorgvuldig samengestelde selectie mogen proeven. Er wordt gestart met een amuse van krokante sushirijst met steak tartare, een van Diego’s favorieten. Daarna komt het eerste gerecht op tafel: een ceviche van zalm met zeewier en wasabimayonaise. Als finishing touch wordt er wat ponzu overheen gegoten, wat samen met de yuzu zorgt voor een frisse en licht zure smaak. Bij de ceviche krijgen we een glas Bodega de Moya, een wijn met een hoog citrusgehalte, die het gerecht complimenteert.
De volgende gang is fingerfood in de vorm van knapperige Pekingeend met hoisinsaus. We krijgen dan ook geen bestek, maar wél een vochtig doekje. De eend is in een pannenkoekje gerold, gepaneerd en vervolgens gefrituurd. Dit geeft ‘m een goede crunch, terwijl het vlees binnenin sappig blijft. In de praktijk blijkt het nog best lastig om alles in één keer naar binnen te werken, dus het doekje blijkt geen overbodige luxe.
Signature burgers to share

Op de nieuwe kaart staat nog steeds een aantal signature burgers. Kleine verandering: de burgers worden doormidden gesneden geserveerd, zodat ze makkelijk te delen zijn. Wij proeven de truffel butter burger. De ingrediënten op deze burger zijn misschien niet heel verrassend, de smaak is dat wél. De zachte brioche, dry aged patty met boerenkaas, truffelboter én truffelmayonaise is ongelooflijk romig en vol van smaak. Dit bewijst nog maar eens dat Diego onovertroffen is in het bereiden van burgers.
Naast de burger komt er ook mac and cheese Diego’s style op tafel. In plaats van macaroni ligt er rigatoni op ons bord. Een goede keus, want deze pasta neemt de rijke kaassaus nóg beter op en vult de pasta, zodat iedere hap een waar genot is.
Missie geslaagd

Het slotstuk is geïnspireerd door de populaire pornstar martini cocktail, maar dan zonder alcohol. Op tafel staat een crémeux van passievrucht met meringuekruimels en witte chocolade. Een fijn, verrassend luchtig dessert om mee af te sluiten.
Het menu geeft een goede indruk van de nieuwe weg die Diego is ingeslagen. Creatieve gerechten en meer diversiteit in het menu is wat hij wilde. Er is nu voor ieder wat wils. Dus ook als je niet zo’n burgerliefhebber bent, kun je prima een avondje bij Diego’s vertoeven.