Er is een wereldwijde koffietrend in ontwikkeling: na Singapore en Londen, mag ook Rotterdam zich aan dit rijtje toevoegen. Amada op de Hoogstraat verkoopt namelijk een selfiecino: koffie met je eigen selfie erop.
Er is een wereldwijde koffietrend in ontwikkeling: na Singapore en Londen, mag ook Rotterdam zich aan dit rijtje toevoegen. Amada op de Hoogstraat verkoopt namelijk een selfiecino: koffie met je eigen selfie erop.
"Het gaat als een speer", vertelt mede-eigenaar Ahu Doğaner enthousiast. "Doordeweeks worden er vijftig selfiecinos per dag verkocht, in het weekend zijn dat er zeventig." Gasten laten zichzelf fotograferen, waarna de printer met eetbare inkt jouw foto op het laagje melkschuim afdrukt. Natuurlijk hoeven het niet alleen maar selfies te zijn, iedere tekst of foto is mogelijk. Twee weken geleden verraste een dochter haar ouders met een foto van hun trouwdag op de selfiecino. "Het kan allemaal, we hebben nog net geen huwelijksaanzoeken gehad", lacht Ahu.
Ahu en haar partner kwamen de selfiecino in Singapore tegen. Via via is het gelukt om een selfiecinomachine te bemachtigen en sinds mei vorig jaar staat het apparaat op het keukenaanrecht. Vanaf dat moment zijn Ahu en Nejan Doğaner op zoek geweest naar een locatie, die ze in oktober vonden. "We hoorden op een koffiebeurs in Milaan dat de apparaatverkoop in Europa was gestart, waarop we beseften: nu moeten we snel zijn. Met een versneld proces stond Amada binnen twee maanden op Rotterdamse bodem."
De lunchroom is industrieel, ruim en licht ingedeeld. Je neemt plaats aan de lange tafel in het midden, op de bank of op de houten schommels voorin. Bij Amada kun je je hoofd leegmaken en kom je echt even tot rust: het home sweet home-gevoel. Amada betekent geliefd in het Spaans, het motto van de lunchroom luidt dan ook: "Make Amada more Amada", oftewel, maak het geliefde nog meer geliefd."
Iedereen in de familie draagt een steentje bij aan de zaak. Zo is de moeder van mede-eigenaar Nejan verantwoordelijk voor Amadas huisgemaakte yoghurt en het appelgebak. De cheesecake is Ahus werk en de mountain blossom thee wordt eigenhandig in de Turkse bergen door haar vader geplukt. Ahus broer verzorgt Midye Dolma, gevulde mosselen met gekruide rijst. Een Turkse streetfood die je in Istanbul bijna overal aantreft. Bij Amada vind je naast tonijn- en hummussandwiches, verse sappen en quinoasalades, ook een handjevol Turkse lekkernijen. Denk icle kofte bulgur (bulgur gevuld met gehakt) en katmer (een soort pannenkoeken met room, pistaches en filodeeg). Uniek bij Amada is de chocolate pinata, gevuld met allerlei soorten fruit en zoetigheden.
Katmer kan vrijwel altijd worden gegeten: men staat ermee op en gaat ermee naar bed. Het originele recept is erg machtig, dus proeven we bij Amada de lichtere variant voor twee personen. We proeven de zoete room en krakende pistachenoten die een onweerstaanbare combinatie vormen met het filodeeg (het verfijndere zusje van bladerdeeg), waardoor ook Nederlanders ongetwijfeld voor deze zoete delicatesse zullen zwichten. Over de mosselen raken we maar niet uitgepraat: de kruidige rijst maakt het geheel romig en niet zozeer vissig, mede dankzij de stevigere substantie van mosselen vormt Midye Dolma een prima opstap voor degenen die net beginnen met seafood.
Wie overigens dacht dat uitsluitend jong, hip volk op de selfiecino afkomt, heeft het mis. Bij ons bezoek staan er bijvoorbeeld twee oudere dames van zestig voor de deur. Ahu: "Ons doel is om iedereen aan te spreken." Nejan vult aan: "Mensen zijn er hartstikke enthousiast over, het gaat supergoed. We mogen niet klagen."
Lees hier alles over de zomereditie van ons de Buik Magazine: wat komt erin? En belangrijk: hoe kan je bestellen?
We delen een paar favorieten uit de nieuwe editie van de Buik Magazine, met dit keer een verhaal over Rotterdamse smaakmaker Herman den Blijker.
De Buik ging langs bij de nieuwe prachtige en forse zaak van Old Scuola aan het Bep van Klaverenplein in Nieuw-Kralingen, namelijk Grand Locale.
Geniet van de volgende voordelen: