Amsterdam zou Amsterdam niet zijn zonder haar gepassioneerde ondernemers die onze stad kleur en smaak geven. Dit zijn ons smaakmakers dus. Omdat we het einde van het jaar naderen, vinden wij het tijd om samen met deze smaakmakers terug te kijken op 2019 en vooruit te blikken op volgend jaar. Het resultaat is een serie interviews met mannen en vrouwen die de Amsterdamse horeca dit jaar gevormd hebben. Wie zijn zij eigenlijk, hoe zien zij de stad en waar halen ze hun inspiratie vandaan? Vandaag: Ingmar Voerman.
Ingmar Voerman is een copywriter en journalist, gespecialiseerd in bars, cocktails en spirits. Verder jureert hij bij cocktailcompetities zoals Diageo World Class, ENTREE Best Bartender en Campari N100. Als er iemand is die veel van dranken afweet, is het Ingmar wel.
'Met zoveel restaurants en cocktailbars is er altijd wel een excuus om uit eten te gaan of cocktails te drinken' Ingmar Voerman
Japan

Foto: Okonamiyaki restaurant in Hiroshima
Inspiratie doet hij op tijdens zijn reizen. “Afgelopen zomer ben ik een maand naar Japan geweest. Voornamelijk om te eten, drinken doe ik tenslotte al het hele jaar door”, grapt Ingmar. Japan bleek een eye opener op het gebied van eten en drinken. Ingmar: “Of je nu bij de 7-Eleven of een chique restaurant komt: het is gewoon altijd goed. Mensen zijn daar altijd bezig met hun potentiële carrière en perfectionisme, tegelijkertijd zijn ze ontzettend hiërarchisch. Ik bezocht in Tokyo cocktailbar High Five met slechts één bartender die de cocktails maakte. De overige medewerkers waren in opleiding en dienend aan haar. Japanners hebben bovendien een oog voor detail. Als voorbeeld haalt Ingmar de Japanse whisky’s erbij: “Deze zijn verfijnder en eleganter dan de meeste Schotse whisky's. En inmiddels onbetaalbaar geworden door de enorme vraag. In de jaren ’20 en ’30 zijn een paar Japanners naar Schotland geweest om voor de eerste keer kennis te maken met whisky. Eenmaal terug in hun thuisland zijn de Japanners die whisky oneindig gaan perfectioneren op een manier waarop alleen zij dat kunnen. Nu stijgt de Japanse whisky boven de Schotse uit. Ingmar kan iedereen Japan van harte aanbevelen: “Je valt continu van de één in de andere verbazing."
Multiple sclerose

Fotograaf: Tony Perez
Het was zijn eerste bezoek aan Japan, maar Azië is hem niet onbekend. “Voorgaande jaren ben ik ook naar Azië gereisd. Ik merk dat mijn lichaam beter reageert op het tropische klimaat. Het is nog niet bewezen,” begint Ingmar voorzichtig, “maar als ik daar geboren was, had ik waarschijnlijk geen multiple sclerose gehad.” Negen jaar geleden kreeg Ingmar voor het eerst te maken met de zenuwziekte. Werken in loondienst ging niet langer, dus begon hij voor zichzelf. “Ik articuleer heel anders dan voorheen en kan niet meer zonder wandelstok. In combinatie met mijn beroep dachten mensen dat ik altijd lam was”, lacht hij.
In zijn vrije tijd tref je Ingmar nippend aan een cocktail in Pulitzer’s bar in het centrum, Vesper Bar in de Jordaan of Branie in West. “De cocktails zijn heel creatief, de service is top. Belangrijker nog: in een bar moet het ook gewoon gezellig zijn. Liever naar een gezellige bar waar de cocktails iets minder zijn, dan een ongezellige bar met geweldige drankjes.”
Kwaliteit wordt steeds meer betaalbaar

Foto: Pulitzer Amsterdam
Amsterdam is koploper op het gebied van cocktailtrends en telt momenteel de meeste professionele cocktailbars van Nederland. Er staan cocktails op de kaart die je buiten de stadsmuren minder gauw aantreft. “In Amsterdam zijn de gasten experimenteler. Zij laten zich sneller verleiden tot avontuurlijke cocktails.” Daarnaast bieden steeds meer horecagelegenheden kwalitatief hoogstaand eten tegen een fijne prijs aan. Iets wat Ingmar alleen maar aanmoedigt: “Vroeger moest je daarvoor naar sterrenrestaurants, nu kan dat ook bij restaurants als GUTS , BAK en 4850. De nieuwe school van restaurants kookt ook veel creatiever en ze schenken bijna allemaal geweldige wijnen.”
2020

Foto: Bar High Five Tokyo
Waar afgelopen jaren de alcoholvrije dranken aan een opmars bezig waren, zijn deze anno 2019 niet meer aan te slepen. Ook volgend jaar zet deze trend stug voort. “Ik ontvang wekelijks non-alcoholische spirits in mijn mailbox. Deze markt is continu in beweging, er komen veel nieuwe merken bij. Iedere moderne cocktailbar heeft minstens een paar goede alcoholvrije cocktails op het menu. De eindeloze combinaties gin tonic zien we inmiddels stilletjes verdwijnen. De noodzaak dat elke bar 30 soorten gin tonics heeft, is niet meer. Nu gin gaat liggen, zullen andere sterke dranken een podium krijgen.” Wat zou Ingmar graag zien? “Ik zou het echt tof vinden als jenever echter groter zou worden. De nieuwe generatie distillateurs zet jonge jenevermerken op de markt met vernieuwde recepten. De jenevers die de laatste jaren op de markt komen, kunnen met hun kwaliteit en smaakprofiel een totaal nieuwe doelgroep aanspreken."
Amsterdam doet wat horeca betreft goede zaken. “In de dertien jaar dat ik mijzelf een Amsterdammer mag noemen, heb ik nog nooit zo’n divers aanbod meegemaakt als nu.” Tegenwoordig spreken we niet meer van ‘een cocktailbar’, het aantal bars rijst de pan uit. Ingmar noemt de chiquere cocktailbar waarvan je ruim van tevoren moet reserveren, maar ook de laagdrempelige bars waar je gewoon gezellig een drankje kunt doen. En niet te vergeten: de hotel cocktailbars die dag en nacht open zijn. Ingmar: “Met zoveel restaurants en cocktailbars is er altijd wel een excuus om uit eten te gaan of cocktails te drinken.”
Hoofdfoto genomen door: Rosa Quist