Richard en Angelique Meijer: “We willen niet hot zijn, maar een vaste waarde”

Richard en Angelique Meijer van Sans Frou Frou, omgetoverd tot Henk’s Snackbar, waar je terecht kunt voor de lekkerste huisgemaakte snacks en sauzen.

28 Dec 2020 Claire Tuns

blogger Claire was hoofdredacteur bij de Buik van 2018 tot 2021.

  • 28 Dec 2020

Richard en Angelique Meijer: “We willen niet hot zijn, maar een vaste waarde”

Rotterdam zou Rotterdam niet zijn zonder gepassioneerde ondernemers die onze stad kleur en smaak geven. Onze Smaakmakers dus. Omdat het einde van het jaar nadert, vinden wij het tijd om met deze Smaakmakers terug te kijken op 2020 en vooruit te blikken op komend jaar. Het resultaat is een serie interviews met de mannen en vrouwen die de Rotterdamse horeca dit jaar gevormd hebben. Vandaag: Richard en Angelique Meijer

Al ruim 32 jaar werkt Richard in de Rotterdamsche horeca. Zijn eerste restaurant heette niet alleen Mevrouw Meijer, hij ontmoette er ook zijn mevrouw Meijer: Angelique. December 2018 hebben ze de bistro in Het Oude Noorden verkocht om volledig op een nieuw avontuur te kunnen richten: Sans Frou Frou. Zonder poespas, precies hoe ze het zelf ook zouden willen. En helemaal met zijn tweeën. In coronatijd hebben ze dit omgetoverd tot Henk's Snackbar, waar je terecht kunt voor de allerlekkerste huisgemaakte snacks en sauzen.  

Gouden combinatie 


Geen personeel, dat is een hele bewuste keus geweest. “Zo kon ik weer volledig focussen op het eten, geen zorgen om het functioneren van mensen, geen verantwoordelijkheden en konden we sneller schakelen”, vertelt Richard. “Ik help mensen hoe ik zelf geholpen wil worden en Richard kookt hoe hij zelf wil eten”, vult Angelique aan. En die combinatie blijkt een succes. Gastvrijheid en humor staan voorop.  

Stilzitten is er voor dit stel niet bij en ze missen nu dan ook de hectiek en herrie. Gelukkig hebben ze nog een buffer en zijn ze volledig zelfstandig, zodat ze kunnen blijven ondernemen vanuit hun hart. “We hebben voor onszelf deze situatie gecreëerd, we creëren onze eigen baan.”  

Geen media-aandacht 

Richard en Angelique hebben er altijd heel bewust voor gekozen om uit de media te blijven. Dit is allesbehalve een vorm van arrogantie, maar ze hebben hiervoor juist een doordachte reden: “Je moet het zelf ontdekken. Dan kiezen ze (gasten, red.) je uit zonder verwachtingen. Als ze op voorhand het al weten, kan je niet meer verrassen”, vertelt Richard. “We willen niet hot zijn, maar een vaste waarde.” 

Sans Frou Frou 

Normaal gesproken maken Richard en Angelique bij hun zaken geen gebruik van een website of social media. Nu ze zelf (tijdelijk) zijn overgestapt naar deze vormen van media om de klanten te bereiken, durven wij ook wel een klein beetje te onthullen waar Sans Frou Frou voor staat. Hier staat (normaal gesproken) een  gezellige avond waarbij je geniet van wat jij lekker vindt voorop. Verwacht dus geen wijn-spijs menu, maar kies zelf de wijn (of misschien wel het biertje) dat je lekker vindt bij het gerecht. En verwacht hier dan vervolgens geen lang verhaal bij over de rijping, ze doen de naam eer aan: zonder franje, geen gedoe. “Als je samen uit eten bent en een gesprek wil, moet dat ondersteunt worden vanuit het restaurant en moet je niet steeds worden onderbroken door uitleg”, licht Angelique toe. 

Henk’s Snackbar 


Tijdens de horecasluiting, hebben Richard en Angelique een flinke ommezwaai gemaakt. Richard: “Eten is niet hetzelfde in een bakje. Er zijn zaken die het waanzinnig doen, zoals De Matroos (en het Meisje, red.), maar dat is niks voor ons.” Eigenlijk wilde het stel eerst iets voor honden doen, maar Angelique opperde om ‘gewoon een snackbar’ te doen. “Mensen eten gemiddeld één keer in de twee weken van de snackbar. Wel vinden we het belangrijk om de humor erin te houden, dus we lopen in trainingspakken. Bestel hier gewoon wat je lekker vindt”, vertelt Angelique. De ruimte is omgedoopt tot Henk’s Snackbar. “In Portofino (voormalig Italiaans restaurant op de Nieuwe Binnenweg, red.) had je Tramp de boxer, een echte horecahond. Hier hebben we onze puppy Henk, er mag hier best geblaft worden”, licht Richard lachend toe.  


Uniek aan Henk’s Snackbar is dat alles huisgemaakt is, van de snacks tot de sauzen. Ook zijn er veel lokale verwijzingen. Zo is ‘Perry’s schijf’ gevuld met nasi van Perry de Man (van De Toko) en krijg je bij No. 17 de lievelingssnack van voetballer en buurtgenoot Thomas Verhaar (rugnummer 17 bij Excelsior): een frikandel speciaal. En natuurlijk is er ook Henk’s Doggy Bag, speciaal voor de trouwe viervoeters met huisgemaakte stoof, koekjes en een snackspeeltje (en nu voor de feestdagen zelfs een kerstpakket voor de hond!).  

Bewogen jaar 

Ondanks de horecasluitingen, zijn ze positief over 2020. “Verzet heeft geen zin. De overheid is fantastisch en doen het heel goed. Ze hebben veel meningen om mee te dealen. Ik vertrouw erop dat ze ons niet in de steek laten”, vertelt Angelique. “Ook hebben we echt ervaren hoe het is om een huishouden te runnen. We hadden zelfs leverworst in de koelkast liggen”, voegt ze daar lachend aan toe. Richard: “Ik was nog nooit 2,5 maand vrij geweest. De boot (waarop ze wonen, red.) is nu helemaal af. Bovendien starten veel ondernemers nu met gave dingen.”  

Toekomstperspectief 

In maart bestaat Sans Frou Frou twee jaar (min de coronaperiode). Komend jaar zijn ze wel van plan om iets voor honden te blijven doen. Bovendien zijn ze voornemens – anders dan je waarschijnlijk verwacht – om voor een langere periode dicht te gaan. “Toen we de zaak met zijn tweeën startten, waren we dat ook van plan. Maar we deden het eigenlijk altijd maar een paar dagen. De ervaring van nu leert dat het zowel voor jezelf als voor het ondernemerschap goed is.” Met de chefs die Richard kent via Rauwkost Festival hoopt hij komend jaar weer elkaars zaken samen te bezoeken. “Als collega’s echt iets voor elkaar doen. Met 10 tot 12 man hele basale dingen en ouwehoeren, koken voor ondernemers. Ik hoop echt dat dit levendig blijft.”


Richard noemt het Indonesische huiskamerrestaurant J.W. IJzerman (vroeger boven De Pui) en horecaondernemer Rob Baris (bekend van onder andere Pompoen, Zonnemaire, Kantine Werklust, Montaigne en Zinc) als voorbeelden van goede horeca. “Het midden segment mag wel weer meer zichzelf zijn. Niet kopiëren, maar meer onderscheidend. Focus ook eens op het volkrijgen van je zaak op een dinsdag.”  

Of we in de toekomst nog een nieuwe zaak van de Meijer’s kunnen verwachten? “Ik werk nu 32 jaar in de Rotterdamse horeca, sta 14 uur per dag op m’n benen. Over tien jaar ben ik 59. Wie weet ooit nog een traditionele bistro keuken, retro. Maar plannen heeft geen zin, je moet meebewegen. Plannen is ook niet echt iets voor ons”, sluiten ze af. 

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen