Een vers afgebakken cruffin waar pistachecrème uit sijpelt, danish van bladerdeeg met lemon curd en verse aardbeien of een pain au chocolat om je dag mee te beginnen: dat klinkt niet verkeerd! Je denkt dan misschien al snel aan veel boter, maar wat als dit ook veganistisch kan?
Plant-based bakery Crave opende halverwege juni aan de Vogelenzang in Rotterdam-Centrum. Eigenaren Yunlai Ye en Wiwi Cao zijn geen vreemden in de Rotterdamse horeca en hopen met hun nieuwste concept mensen vaker te laten kiezen voor plantaardig.
Plantbased forward missie

Yunlai en Wiwi zijn ook eigenaar van The Tea Lab op de Nieuwe Binnenweg en BACKYARD op de Korte Hoogstraat. De laatste is volledig veganistisch en The Tea Lab is 90% vegetarisch, alhoewel er ook een groot vegan aanbod is. Yunlai: "Ik geloof in een meer duurzame wereld waarin minder vlees geconsumeerd wordt.” Hun ideologie is meer plantbased producten creëren, zonder dat dit alleen voor de veganistische eter is.
"Ik wil een brug vormen tussen de vegans en de echte vleeseters, daar bereik je meer mee. Dat doen we door goede producten aan te bieden en mensen te laten zien dat dit ook gewoon erg lekker is. Het is niet meer zoals vroeger, toen men dacht dat veganisten enkel de keuze hadden uit een blaadje sla en wortel. We proberen mensen op die manier zover te krijgen dat ze het proberen, het ook echt lekker vinden en dat ze in de toekomst misschien vaker voor plantbased kiezen."
Van productiekeuken tot bakkerij en koffiezaak

De taarten die ze bij BACKYARD en The Tea Lab verkopen maakten ze altijd al zelf. Ze waren eigenlijk op zoek naar een productiekeuken, maar uiteindelijk hebben ze de plannen voor het pand aan de Vogelenzang uitgebreid en besloten hier een bakkerij en specialty koffiezaak van te maken. "We wilden niet op een industrieterrein zitten en hier in de stad is het logischer om er dan dingen bij te doen in plaats van alleen een productiekeuken te draaien." Zo onstond Crave. Een plantbased bakkerij en specialty coffee café midden in het centrum van Rotterdam.
De recepten ontwikkelt Yunlai zelf en hij staat ook zelf te bakken in de kelderkeuken: "Ik ben eigenlijk zo dat als ik iets wil, ik het wel leer. Het is soms even uitvogelen wat het beste werkt." De recepturen van de taarten waren relatief gemakkelijk te realiseren, maar met name de viennoserie bleek wat lastiger. "Alles wat met croissantdeeg of bladerdeeg is, is lastiger. We gebruiken nu een plantaardig alternatief, maar het reageert toch iets anders dus je moet een beetje passen en meten qua receptuur."
Het aanbod van Crave

Amandelcroissants gevuld met zachte amandelcrème, een strawberry danish, chocoladebabka, cinnamon bun en cruffins in verschillende smaken: het aanbod van Crave wisselt geregeld. Ook hebben ze taarten in de vitrine, zoals hun red velvet cake en oreo cake. De bakkerij aan de Vogelenzang is alle dagen van de week geopend van 09.00 uur tot 16.00 uur, maar het is aan te raden om tussen half 10 en half 11 binnen te stappen. De eerste batches zijn dan afgebakken en het aanbod is dan het grootst. "We bakken gedurende de dag nog vers af, maar als het op is, is het op."
Naast de zoetere lekkernijen, serveert Crave ook speciality coffee. Ze werken hiervoor samen met Giraffe Coffee Roasters en A Matter of Concrete, dat verschillende merken koffie verkoopt. In plaats van een espresso of americano zin in een flat white of cappuccino? Ze serveren de koffies standaard met havermelk, maar hebben ook amandel- en erwtenmelk in huis.
Over vijf jaar

The Tea Lab opende in 2013 en vijf jaar later startte Yunlai en Wiwi met hun BACKYARD aan de Korte Hoogstraat. Weer vijf jaar later hebben ze hun nieuwste zaak Crave geopend. Kunnen we over vijf jaar dan nog meer van het ondernemende stel verwachten? "Het idee is om nog wel verder uit te breiden, maar we richten ons er nu op om recepturen te verfijnen en alles qua operatie vloeiend te laten lopen. Daarna kijken we weer verder. We proberen hier nu gewoon lekkers te bakken."
Yunlai: "We willen meer plant-based producten creëren, die niet per se gericht zijn op de veganist. Om de meeste impact te maken is het niet zozeer het doel om de vegans aan te trekken, die weten ons wel te vinden, maar om juist ook anderen te laten zien hoe lekker plant-based kan zijn."