Genieten van de seizoensgerechten bij Hemelse Modder

Ook restaurant Hemelse Modder moest in oktober de deuren opnieuw sluiten. Quitin Haak vertelt over hoe de afgelopen tijden zijn geweest voor hem en zijn team maar ook over zijn nieuwe concept: Hemelse Deli.

8 Dec 2020 Floortje Dekker

blogger Floortje is student aan het Grafisch Lyceum Rotterdam waar zij de opleiding redactie medewerker volgt. Naast haar studie doet ze aan kickboksen. Haar lievelingsgerecht? Eigenlijk alles waar pesto in zit.

Genieten van de seizoensgerechten bij Hemelse Modder

Toen op zondag 15 maart de (eerste) horecasluiting werd bekendgemaakt, zat het team van Hemelse Modder midden in de organisatie van de workshop chocoladetaart maken. Door de gedwongen sluiting kon Quintin Haak, eigenaar sinds 2007, eindelijk weer even ademhalen dankzij de duidelijkheid waar hij zo naar verlangde. Hemelse Modder is, na verloop van tijd, met afhaal en bezorgmaaltijden begonnen. Dankzij dit nieuwe afhaal- en bezorgingssysteem kunnen we ook nu de horeca gesloten is, nog altijd genieten van de seizoensgerechten van Hemelse Modder.

​Eerste horecasluiting


“Toen de knoop eindelijk werd doorgehakt, was ik vooral opgelucht eigenlijk”, blikt Quintin terug. Hemelse Modder bleef voor vier weken lang echt gesloten. Niemand zette meer voet in het restaurant en al het personeel bleef thuis. “Na vier weken hadden we wel zoiets van nou, we moeten weer eens iets gaan doen.” Quintin nodigde al zijn collega’s één voor één uit in het restaurant, om eens te praten over hoe de afgelopen tijd voor hen geweest was. “We gingen met elkaar bespreken wat we zouden kunnen doen. Iedereen kwam met wat ideeën aanzetten en toen hebben we uiteindelijk besloten om toch open te gaan voor afhaal en bezorging. Het was heel gek, maar vooral fijn om weer op te starten”, vertelt Quintin over de eerste afhaal en bezorg dagen.

​Wastafeltje voor de deur bij binnenkomst


Op 1 juni mocht de horeca weer gasten ontvangen. “Het was heel fijn om weer open te mogen. Het was echt een opluchting”, vertelt Quintin. “Het was vooral ook fijn om weer mensen te zien in het restaurant. Het was lekker weer die dag, dus we konden ook het terras openen.” Het meest opvallende aan de gasten is de verandering van zakelijk naar lokaal. “Voor de horecasluiting kwamen er ook veel zakelijke reizigers of toeristen bij ons eten. En hadden we ook vaak grotere groepen in het restaurant, dat kan nu niet meer.”

Om aan alle richtlijnen te kunnen voldoen, hebben ze bij Hemelse Modder diverse aanpassingen doorgevoerd. Zo is een deel van het meubilair in de opslag gezet, om meer ruimte in het restaurant te creëren om de anderhalve meter regel te kunnen waarborgen. Daarnaast heeft Quintin een wastafeltje bij de ingang gezet. “Dat vonden mensen onwijs fijn. Bij binnenkomst is het eerste wat je doet, even je handen wassen. Dat werd erg gewaardeerd.” Het tafeltje ziet er chique uit en blijft voorlopig in de hal bij de ingang staan. “Meestal staan er van die gelletjes, maar mensen vinden het toch fijn om gewoon water te kunnen gebruiken.” Ondanks dat het restaurant in juni weer open mocht voor gasten, bleven ze ook open voor thuismaaltijden.

​Een tweede horecasluiting


Net toen ze bij Hemelse Modder aan de anderhalve meter gewend raakten, moest de horeca opnieuw dicht. “Ik vond het verschrikkelijk, ik dacht echt ‘nee, niet alweer’. Natuurlijk zagen we op het nieuws dat het aantal besmettingen weer opliep, dus we zagen de bui al een beetje hangen”, vertelt Quintin over zijn reactie op de tweede horecasluiting. “Nu voelt het vooral heel erg onzeker. We weten nog steeds niet hoelang het gaat duren. De overheid heeft wel mooie steunpakketten, maar de duidelijkheid mis ik nu wel. Die onzekerheid vind ik heel erg vermoeiend.” Hoewel de onzekerheid toenam, zijn ze niet bij de pakken neer gaan zitten. Het team schakelde opnieuw direct om naar afhaal en bezorging.

​Thuismaaltijden van Hemelse Modder


Ook als over een tijd het restaurant weer gasten mag ontvangen, wil Quintin graag doorgaan met het verzorgen van thuismaaltijden. “Een deel van de gasten komt voorlopig niet terug in het restaurant zolang het coronavirus nog rondhangt. Voor die gasten is het heel fijn dat ze de gerechten gewoon kunnen laten bezorgen en thuis kunnen opeten.” De gerechten van Hemelse Modder blijven voorlopig dus nog lekker af te halen in het restaurant of thuis te laten bezorgen.

Net als de menukaart van Hemelse Modder, wisselen de gerechten en bijpassende wijnen met de seizoenen mee. Zo staan er nu onder andere warme uientaartjes, wilde eendenborst en een soep van ui, donker bier en rillettes van hert op het menu. De boxen en viergangenmenu’s kun je via de website bestellen. Daarnaast is er een rijk aanbod bijgerechtjes, kaasplanken en bijpassende wijnen. Wanneer we Quintin vragen naar zijn favoriete afhaalgerecht, antwoordt hij vastbesloten de zalmfilet. En natuurlijk de chocolademousse waarnaar het restaurant is vernoemd: Hemelse Modder.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
Van wijnenthousiast naar een professioneel proever (slot)

In deze serie volgt de Buik hoe Gijs zijn WSET-niveau 3 haalt en deze keer staat het examen op het programma. Blind proeven en theorietoets met 50 vragen.

Twee jaar Selva en Sonora: een grote familie waar je bij wil horen

Zo vierde Selva en Sonora, gevestigd in nhow Amsterdam RAI, hun 2e verjaardag: eten om te delen, live muziek, cocktails en een geheime speakeasy.

De ontwikkelingen in de Amsterdamse horeca (editie: september 2025)

Ontdek de nieuwste horecazaken in Amsterdam van september 2025, deze keer met openingsnieuws, sluitingen en zaken die bijna open gaan.