Zes weken nadat Nina Bogaerts haar eigen restaurant had geopend, stond ze gelijk voor een lastige keuze: de zaak openhouden terwijl er een virus op de been is of de zaak sluiten en geen inkomsten draaien. Wij besloten, na een eerder artikel op de Buik over Rosario, om eens te vragen hoe de afgelopen tijden voor Nina en haar team geweest zijn. Nina: “Die zaterdag, 14 maart, hadden we zelf besloten om dicht te gaan. Aan de ene kant wil je mensen in je restaurant, aan de andere kant weet je dat mensen eigenlijk thuis moeten blijven.” De dag erna werd door de overheid bekend gemaakt dat heel de horeca dicht moest gaan.
Net open en gelijk dicht

“Die laatste paar dagen ging het zo snel”, vertelt Nina als ze terugblikt op de lastige tijden. Veel restaurants waren die week gewoon nog open, waaronder het restaurant van Nina; Rosario, een Mexicaans restaurant midden in Amsterdam. “Alle restaurants waren gewoon aan het plannen en aan het inkopen, waardoor ze, toen ze dicht moesten, met ontzettend veel waste zaten. Wij gingen daarom maar vast dicht.” Ze vertelt over hoe ze het al had verwacht dat ze verplicht dicht moesten. “Aan de ene kant was het heel heftig, want je bent nieuw en ineens moet je dicht. Aan de andere kant waren we nog aan het opbouwen en verloren we daardoor veel minder dan restaurants die al langer open zijn.”
Take away

Drie weken lang hebben ze bij Rosario niks op het gebied van take away gedaan. “Ik zag dat veel restaurants dit wel gingen doen, dat ze met heel veel nieuwe ideeën kwamen om door te blijven gaan”, legt ze uit. “Maar ik was bang om take away te doen. Je kan maar 1 keer een eerste indruk maken, als nieuw restaurant is dit sowieso al spannend. En als er dan een keertje iets niet goed gaat met de take away denken mensen al direct dat je geen goed restaurant bent. Terwijl als je al langer open bent en mensen bestellen take way bij je en er gaat eens iets mis, dan weten je gasten van ‘oh, maar normaal gesproken kun je daar heel lekker eten, er is vast iets misgegaan’.”
Taco's maken op straat

Met de take away heeft Nina dus even gewacht maar later kwamen ze met een veel leuker en creatiever idee. Samen met een restaurant verderop in de straat, heeft Rosario de grote schuifdeuren mogen openen en zijn ze langs de straat taco’s to go gaan maken en verkopen. “Op vrijdag, zaterdag en zondag zetten we een tafel buiten neer en gingen we taco’s verkopen, een hele andere manier voor de mensen om ons te leren kennen”, zegt Nina. “We mochten heel groot ons logo op het raam tekenen en op die manier zijn we eigenlijk non-stop bezig geweest. Het was een leuke manier op de buurt en de mensen te leren kennen.”
Extra tijd

Naast de tacoverkoop en het koken langs de straat, heeft het team van Rosario veel tijd gehad om met nieuwe recepten te komen voor op de menukaart. Ook over de drankjes is nog eens hard nagedacht. “Omdat we nu wat minder te doen hadden, kregen we veel meer de tijd voor dingen die er anders soms nog bij in schieten als je net een restaurant opent”, vertelt de eigenaresse. “We hebben kunnen bouwen aan het team en kunnen bouwen aan het restaurant. We hebben leren meebewegen; flexibel zijn.”
Mooie nieuwe dingen

Gezien de extra tijd die Nina en haar team kregen om het restaurant op te bouwen, hebben ze ook de menukaart een beetje aangepast. “We hebben nu allemaal kleine, nieuwe gerechtjes om te delen. We hebben nog altijd een wisselende kaart, maar hij is nu wel een stukje groter”, vertelt ze. Naast de aangepaste menukaart heeft Rosario er nu ook een collectie aan mezcal bij en zijn de openingstijden verruimd. “Ook doen we nu lunch en op zondag een brunch met Mexicaanse ontbijtgerechten zoals chilaquiles (een traditioneel Mexicaans gerecht, red.)”, vertelt Nina trots over haar restaurant. “Maar we zijn nog steeds volop bezig, er verandert heel de tijd wel iets.”