Na verwoestende brand is sterrenrestaurant Amarone weer open voor publiek

In augustus kwam het nieuws naar buiten dat er een grote brand had gewoed bij Amarone. Nu, bijna een half jaar later heeft het team de draad weer opgepakt en is Amarone weer open voor het publiek.

15 Mrt 2020 Zara Ruisch

blogger Zara komt uit het Zeeuwse Middelburg maar is sinds kort inwoonster van Rotterdam. Ze heeft een grote liefde voor eten maar koken kan ze niet, dus gaat ze het liefst elke dag uiteten. Voor haar opleiding redactioneel medewerker loopt zij nu 9 maanden stage bij de Buik.

Na verwoestende brand is sterrenrestaurant Amarone weer open voor publiek

In augustus kwam het nieuws naar buiten dat er een grote brand had gewoed bij Amarone. Jan van Dobben, die nog maar net eigenaar was van het sterrenrestaurant op de Meent, werd tijdens de vakantieperiode van de zaak gebeld met het vervelende nieuws. Hij besloot deze grote tegenslag om te zetten in iets positiefs en liet meteen de hele zaak en keuken renoveren. Bijna een half jaar verder heeft het team de draad weer opgepakt en is Amarone weer open voor het publiek.

Op 22 augustus bleek het flink mis te zijn bij Amarone. Buren belden de brandweer en binnen een mum van tijd stonden de hulpdiensten de zaak te blussen. “We zaten in de vakantiestop en zouden die vrijdag weer opengaan, maar dinsdag kreeg ik een belletje dat het foute boel was en er brand was ontstaan. Toen zijn we natuurlijk hals over kop hierheen gekomen”, vertelt Jan. Er was door de vakantie gelukkig niemand in de zaak aanwezig, maar de schade was enorm. Uit onderzoek is gebleken dat er kortsluiting is ontstaan in de kelder waar veel apparatuur stond. De rook- en roetschade lag als een deken over de hele inboedel heen. Bijna alles moest vervangen worden; van het plafond tot de vloer was alles beschadigd.

​Jan van Dobben


Van Dobben is al acht jaar werkzaam bij Amarone, maar is niet altijd eigenaar van het restaurant geweest. In 2018 heeft voormalige eigenaar Gert Blom het stokje aan hem overgedragen. “Ik was natuurlijk nieuw als ondernemer dus dit was een grote klap, maar ook al had ik al tien jaar ervaring gehad, ik denk dat elke ondernemer het verschrikkelijk vindt als dit in zijn zaak gebeurt”, aldus Jan. De ervaring is heel aangrijpend geweest voor Jan en zijn team, maar het heeft ze ook sterker en wijzer gemaakt. “De afgelopen maanden zijn vooral heel druk geweest, er moest natuurlijk een hoop geregeld worden. Je doet dingen die je eigenlijk liever niet wilt doen, het liefst kook ik hele dagen maar dat kon de afgelopen tijd gewoon niet”, vertelt Jan.

Er kon maandenlang niet gewerkt worden in de zaak, waardoor de brigade volledig onverwacht zonder werk kwam te zitten. “Het team is een periode gaan ervaren wat ze zelf wilden, ze gingen bijvoorbeeld stage lopen of ervaring opdoen bij andere bedrijven voor een bepaalde tijd. Sommigen hebben ook geholpen met de verbouwing, daar hebben we veel aan gehad”, aldus Jan.

​Veranderingen Amarone


Hoewel de brand natuurlijk een verschrikkelijke ervaring was, heeft Jan besloten er toch iets positiefs van te maken. Na de overname van Amarone was het zijn plan om de zaak stapje voor stapje meer eigen te maken. De brand heeft er uiteindelijk toe geleid dat hij grotere stappen kon maken. De uitstraling van het restaurant is flink aangepakt. De fervent Amarone-bezoeker kan zich vast nog herinneren dat er tegen de muur van het restaurant een lange bank stond. Deze is helemaal weg, het restaurant is nu gevuld met losse tafels en comfortabele stoelen. Jan vindt dat de transformatie van het interieur een meer open en knus effect heeft. “Het is eigenlijk wel een soort nieuwe zaak geworden, veel meer van ons.” In de kelder, waar de brand is ontstaan, was voorheen het kantoor en stond de opslag en koelcellen. Tijdens de verbouwing is daar een productiekeuken van gemaakt, zodat Jan en zijn team daar meer voorbereidingen kunnen treffen voor het diner. “We hebben er ondanks de grote tegenslag het beste van proberen te maken”, aldus Jan.

​Japanse technieken bij Amarone


Niet alleen het interieur, maar ook de keuken zelf is aangepakt. Omdat Amarone voor een langere tijd gesloten was, hadden ze de tijd om nieuwe dingen te creëren. “Ik vind de manier waarop ze in Japan gerechten bereiden heel interessant”, vertelt Jan. Zijn vrouw Yoshiko van Dobben-Takayama heeft Japanse roots en samen gaan zij ook regelmatig die kant op. Tijdens deze reizen doen zij nieuwe inspiratie op voor de eigen keuken. “De manier van koken en de techniek hiervan blijft zich voortdurend ontwikkelen in Japan. Mijn doel is om bij Amarone dezelfde techniek te gebruiken met de producten en ingrediënten van hier.” In het vernieuwde menu heb je de keuze uit gerechten van de kaart of een vijf, zes of zevengangen menu. Liefhebber van vis? Misschien is de kreeft met cavolo nero, beurre noisettes en hazelnoot wat voor jou. Toch liever vlees? Kies dan bijvoorbeeld voor de anjou duif met lavas, rode kool en macadamia.

Op 21 februari zijn eindelijk weer de deuren van Amarone geopend. Het harde werk, de stress en de impact van de brand hebben uiteindelijk goed uitgepakt en Amarone is in een nieuw jasje teruggekomen. “Nu is het schouders eronder en knallen”, sluit Jan af.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
Uit ons magazine: broodjes zijn de nieuwe trend in Amsterdam

We delen een verhaal uit de tweede editie van de Buik Magazine, met dit keer een artikel over de beste broodjes in Amsterdam.

Uit ons magazine: interview met Maksut Aşkar

We geven een voorproefje uit de nieuwe editie van de Buik Magazine, met dit keer een interview met Anatolische chef Maksut Aşkar.

Frisse wind voor Osteria Liz met Miranda en Robert

Osteria Liz heeft nieuwe eigenaren: De Buik sprak hen over hun plannen voor het Italiaanse restaurant in het Liskwartier.