Grardie Akkerhuis opende in april de tweede vestiging van Lebkov and Sons in Amsterdam. Deze nieuwe zaak is te vinden op de Zuid-As en biedt werkend en reizend publiek een vers kopje koffie of een huisgemaakte sandwich. Binnen 15 jaar groeide het bedrijf uit naar vijf vestigingen in vier steden en is Lebkov een begrip geworden in de Randstad. Wij spraken Grardie Akkerhuis over het geheim achter zijn formule.
Kwaliteit voor de werkend en reizend Nederland

“Lebkov and Sons is meer dan de gemiddelde franchisezaak”, vertelt Akkerhuis. “We willen een combinatie zijn van een keten die op meerdere plekken en steden te vinden is maar met de kwaliteit en de ambacht van een lokaal restaurant. Bij ons wordt alles in de zaak vers gemaakt en niets vanuit een centraal punt geleverd. Dat is wat mij betreft het geheim van Lebkov. Mensen weten dat ze hier terecht kunnen voor een goede kwaliteit lunch of koffie.”
Lebkov is niet alleen een plek is om snel een kop koffie of sapje te halen, het is ook een plek om te flexwerken of om even tot rust te komen. “Wij verkopen niet zo zeer onze producten, maar vooral een moment uit”, vertelt Akkerhuis. “We zorgen voor een fijne plek waar er aandacht besteed is aan goede muziek, een mooi interieur en voor de mensen die willen werken, gratis wifi en stopcontacten.” Grardie beschrijft het als ‘the 3rd good place’, de plek waar je naast thuis of je werk het liefste wilt zijn.
Akkerhuis werkte als jonge Noordwijkse jongen al in de horeca en groeide steeds verder door in het vak. “Wij hadden als jongeren daar twee keuzes voor een bijbaantje, dat waren bollen pellen of in de horeca werken. Ik koos uiteraard voor de horeca en ontwikkelde zo mijn interesse.” Voordat Akkerhuis Lebkov in 2003 overnam was hij werkzaam bij Heineken als Logistiek manager. “Lebkov was destijds in handen van 5 ondernemers”, vertelt Grardie. “Zij verkochten hun zaak en toen zag ik de kans om van Lebkov iets heel moois te gaan maken.” Sindsdien staat hij aan het hoofd van deze keten en heeft hij vier vestigingen geopend.
Het geheim van een goede locatie

Naast de kwaliteit van de producten is volgens Akkerhuis vooral de locatie de ‘key’ van een goedlopende zaak. Vandaar dat hij erg kritisch is voordat hij instemt met een locatie voor een nieuwe Lebkov vestiging. De zaken liggen altijd vlakbij een station. Akkerhuis’ doelgroep is ‘de beroepsbevolking’, de mensen die van huis naar werk reizen en de werkenden in de kantoorpanden die rond het station gelegen zijn. “Ik ben natuurlijk bezig met uitbreiden en met nieuwe plannen maken, maar het is vooral geduld hebben totdat we weer de perfecte locatie hebben gevonden.”
Eiersalade en rauwe ham
“Wat volgens mij het lekkerste is op de kaart van Lebkov?”, zegt Grardie lachend. “Dat is de sandwich met eiersalade en rauwe ham, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Oh en ik hou enorm van een klassieke BLT- sandwich, een broodje met bacon, sla en tomaat. Heerlijk.” Onder de gasten is een klassiek kopje koffie favoriet en lopen alle sandwiches goed.
Het interieur van de nieuwe vestiging op de Zuid-As is een upgrade van de Lebkov huisstijl. “Het is belangrijk om altijd te blijven innoveren. Zo ook met het interieur”, meldt Akkerhuis. Zijn broer is architect en heeft dit samen met een internationaal team ontworpen. Het is zo ingericht dat de gasten en de medewerkers elkaar treffen. Voor de flexwerkers wordt het werken makkelijker gemaakt en zijn er stopcontacten in de tafels gebouwd. Daarnaast kun je alles van het bereidingsproces van de gerechten mee krijgen. Zo wordt er aan de tafel naast je een cake gebakken, een verse kop koffie gezet of heb je zicht in de keuken waar de verse salades worden gemaakt.
Niet klaar met koffie en broodjes

In de toekomst wil Akkerhuis nog graag meerdere vestigingen openen. Een extra vestiging in Rotterdam of Amsterdam of beginnen in Utrecht hoort bij zijn dromen. “Maar alles stap voor stap”, zegt Grardie. “Nu eerst zien hoe de vestiging op de Zuid-As het gaat doen. Ik ben in ieder geval nog lang niet klaar met het verkopen van kopjes koffie en lekkere broodjes.”