De zwarte zwerfhond die zij redde uit Roemenië is hun alles. Niet gek ook dat Kerri Melia en Simon Fildes jaren later hun restaurant ‘The Black Dog’ noemen. Deze zaak met een duidelijk en stoer karakter en internationale invloeden trekt natuurlijk onze aandacht. Ze hebben zich gevestigd in de Spuistraat, in het pand waar eerst Miss Moneypenny zat. Nu ze bijna drie maanden open zijn, zijn wij erg benieuwd naar hun verhaal.
“Het is allemaal nog erg work in progress hoor”, waarschuwt Kerri. “Toen we open gingen wilden we bewust nog geen af product zijn. We willen dingen blijven aanpassen, vragen bij gasten, kijken wat werkt en wat niet. En vooral de chefs willen we niet beperken, want de lekkerste gerechten komen als zij hun creativiteit kwijt kunnen. Ik denk dat het nog wel een maand duurt voor onze menukaart echt stopt met veranderen, maar het loopt al erg goed”, vindt ze.
‘The Black Dog is een community, een echte onderdeel van deze stad’ Kerri Melia
Eén internationale familie

“Om eerlijk te zijn”, begint Kerri, “Het echte geheim van het succes van The Black Dog is onze staff. We werken ontzettend goed samen met onze andere twee partners: Jamie Mines, die ook uit de UK komt en Ali Ghoreifi, een echte Amsterdammer. We zijn vriendelijk, en goede gastheren. Mensen willen daar graag naar terugkomen en dat zien we ook gebeuren”.
Kerri en haar vriend Simon komen beide uit Groot-Brittannië. Nadat Kerri jaren lang over de wereld had gereisd en onder andere in Sydney gewoond had, stopte ze vijftien jaar geleden nog ‘even’ in Amsterdam om familie op te zoeken. “De bedoeling was om na een week terug te gaan naar Engeland, maar dat heb ik nooit gehaald. Ik bleef in Amsterdam. Mijn partner heb ik hier ontmoet en hij heeft eigenlijk een soortgelijk verhaal. Hij kwam hier voor een werkopdracht en werd verliefd op de stad”, en lachend: “en op mij.”
Kerri vertelt dat het hele team bestaat uit een mix van internationale en Amsterdamse collega’s. Zij vinden deze mix ontzettend belangrijk en iedereen staat voor elkaar klaar. “Wij zij een community, een echt onderdeel van de stad.”
Streetfood en bier

Dat gevoel van internationale kracht willen zij doortrekken naar de gerechten. “Daarom is ons menu vooral gebaseerd op streetfood. Maar dan dus streetfood uit alle delen van de wereld. Mexicaanse gerechten, zoals quesadillas en nacho’s staan op de kaart naast de Japanse gyoza’s en Amerikaanse chicken wings”, vertelt Kerri enthousiast. Veel van de gerechtjes zijn bedoeld om lekker met elkaar te delen en samen van te genieten, maar er zijn ook hoofdgerechten los te bestellen. Ook dan is er altijd wel een leuk streetfood-elementje in te vinden.
Naast de gerechten heeft The Black Dog een flinke diversiteit aan bieren. Ook hier geldt dat dit een mix is tussen internationale en lokale biertjes. “Wij kunnen bier-spijs suggesties doen bij elk gerecht wat alles nóg iets spannender maakt.”, vindt Kerri.
Karakter

Een aantal jaar geleden redde Simon en Kerri een zwarte hond uit Roemenië: Mollie “Ze heeft nogal een karaktertje, hoor”, lacht Kerri. “Zij was uiteindelijk de inspiratie voor onze naam en ons logo. Haar vriendelijke maar ook stoere, eigenwijze karakter willen we naar voren laten komen in het interieur en de kunst die in de zaak hangt. In het logo zitten ook de drie kruizen van Amsterdam verwerkt, en dat is een shout-out naar deze stad. We hebben overal ter wereld gewoond en dat moet terugkomen in het logo en in de zaak zelf.”
The Black Dog hangt vol met kunst en schilderijen om dat karakter nog verder te benadrukken. Deze zijn (en worden nog steeds) gemaakt door Sidney Wearts. Daarnaast komt het licht sfeervol binnen via lichtpanelen, gemaakt door kunstenaar Anthony Baary.
Mollie

Ook het redden van honden speelt een belangrijke rol in de zaak, Kerri: “Het is hartverscheurend wat er gebeurt met honden die in arme landen wonen en wij besloten hier een geldinzameling voor te starten in onze zaak zodat er meer honden zoals Mollie gered kunnen worden.
Work in progress
In de drie maanden die zij open zijn hebben zij al veel goede reviews ontvangen en krijgen zij leuke reacties van gasten. Als straks alles goed loopt en de website en kaart helemaal af zijn, wil Kerri toch blijven ontwikkelen. “Er is altijd wat te verbeteren en zodra alles hier op de rails is, gaan we waarschijnlijk ook kijken of we ontbijt en lunch kunnen draaien”, hoopt ze.
Wij kunnen niet wachten snel nog eens kennis te maken en te kijken hoe deze stoere en hippe zaak zich ontwikkelt. We houden Kerri, Simon en Mollie dus goed in de gaten.
