Een plekje waar je even aan de drukte van Amsterdam kunt ontsnappen en Japan in kunt duiken. Dat waren de gedachten van de broers Dun toen zij in februari begonnen aan de verbouwingen van wat een maand later hun eigen restaurant zou worden. Alleen hadden zij nog geen idee dat de wereld er over een maand heel anders uit zou komen te zien.
Drie dagen voor de opening van hun eerste restaurant kregen de broers Dun te horen dat alle horeca dicht moest. Dat was natuurlijk een enorme klap. “Toen we te horen kregen dat we in juni open mochten, zijn we er gewoon vol voor gegaan”, vertelt Kwok-Ming Dun, één van de eigenaren van het gloednieuwe Kyo Amsterdam aan de Koningsstraat.
Menukaart zonder sushi

“De menukaart bestaat uit dingen die wij lekker vinden, maar niet over al kunnen eten”, vertelt Kwok-Ming verder over de geheel Japanse menukaart. Samen met zijn broer, de chefs en de bediening hebben ze de menukaart samengesteld en gekeken naar welke gerechten zij lekker vonden. “Vanwege de Izakaya stijl van onze keuken, hoort niet zomaar alles op de kaart thuis natuurlijk. Bijvoorbeeld ramen, ramen vind ik ook erg lekker maar het paste gewoon niet helemaal op de kaart.”
Opvallend is dat nergens op de kaart sushi te vinden is. “Wij willen vooral mensen kennis laten maken met de andere lekkere, pure gerechten uit Japan.” Wel staan er acht verschillende soorten sashimi op de kaart.
Ingrediënten

Ook als het aankomt op het inkopen van de ingrediënten, zijn de broers kieskeurig op een mooie manier. “Het liefst kopen we onze ingrediënten zo gezond en lokaal mogelijk. Maar we hebben natuurlijk veel te maken met specifieke Japanse ingrediënten, soms zijn die lokaal niet te krijgen.” Naast dat de ingrediënten lokaal ingekocht worden, willen ze ook dat de prijzen betaalbaar blijven. “We proberen de prijzen echt laag te houden, zodat iedereen hier kan komen eten.”
Even Amsterdam uit

Een restaurant waarin het voelt alsof je even niet meer in het drukke Amsterdam zit, dat is wat de broers vooral willen meegeven aan de mensen. Om het Japanse gevoel te benadrukken, zijn zelfs alle gerechten in het Japans opgeschreven. "Naast chef Ito hebben we ook leuk personeel gevonden voor in de bieding die Japans zijn of spreken, om zo ook de Japanners die komen een beetje het gevoel te geven dat ze 'thuis' zijn", legt Kwok-Ming uit. “We hopen dat we genoeg Japanse klanten krijgen, zodat we ook wat meer gerechtjes op de kaart kunnen zetten die de Nederlandse klant minder snel bestelt."
Huiskamergevoel
“Het ging voor mij ook voornamelijk om het gevoel”, legt Kwok-Ming uit. “Tegenwoordig zie je allemaal van die moderne, strakke restaurants. Wat wij eigenlijk willen is een buurt restaurant openen.” Als voorbeeld geeft hij de buurtrestaurants in Japan, waar mensen na hun werk standaard even een hapje en een drankje komen doen en waar vooral dezelfde gasten langskomen. “Bekende gezichten, het huiskamergevoel.”
Toekomstdromen
Ondanks dat de toekomst erg onzeker is, hebben de broers al wel een aantal mooie toekomstdromen. Zo willen ze bijvoorbeeld graag naar zeven dagen in de week geopend zijn in plaats van vijf dagen. Daarnaast willen ze ook de openingstijden uitbreiden en eventueel een lunchkaart toevoegen zodat je in de toekomst ook tijdens de lunch van de Japanse gerechtjes kunt genieten bij Gastropub Kyo.