Wat begon met een wereldreis van acht maanden, eindigde met het idee om een nieuwe zaak in hartje Amsterdam te beginnen. Het idee werd omgezet in een plan en het plan werd werkelijkheid. Zo’n zes jaar geleden zijn de Zweedse Anna Kessens en de Amsterdamse Casper Holtkamp gestart met Kessens: dé ontbijt, lunch- en borrel hotspot op de Rozengracht.
Kwaliteit hoog in het vaandel

Bij Kessens moet je zijn voor kwaliteit. Van het koekje bij de koffie tot de zelfgemaakte jam bij het ontbijt en van de mayonaise bij de frietjes tot de ragout in het pasteitje bij de lunch, de gerechten die je bij Kessens voorgeschoteld krijgt bevatten de beste ingrediënten en zijn - voor zover het mogelijk is - tot de laatste hap zelfgemaakt.
Scandinavische invloeden
Anna komt uit Stockholm en haar roots zijn terug te zien in Scandinavische gerechten op de kaart, zoals gravad lax: een traditionele Zweedse zalm bereid met aquavit, zeezout en dille. Ook de klassieke toast Skagen met garnalen, dille, mayonaise, mierikswortel, viskuit en rode ui ontbreekt niet op de kaart. "Voor zover ik weet zijn wij de enige in Amsterdam die dit gerecht op de kaart hebben staan, misschien zelfs de enige in Nederland", vertelt Casper trots.

Toch moet volgens het stel Kessens niet worden gezien als een typisch Zweeds restaurant. Daarom is er op de kaart ook ruimte gemaakt voor gerechten uit andere landen, zoals het bekende Franse gerechtje oeuf mayonnaise. Casper komt uit de bekende Amsterdamse patisseriefamilie en natuurlijk zijn dus de beroemde Holtkamp-croquetten en ander overheerlijk gebak ook terug te vinden op het menu van Kessens.
Pasteitje met kalfsragout
De gerechten waar Casper het meest trots op is, zijn de gerechten die niet in iedere horecazaak te vinden zijn zoals de Welsh Rarebit en toast Skagen. De vraag welk gerecht gasten écht moeten uitproberen bij een bezoek aan Kessens, vindt Casper lastig te beantwoorden. Wel geeft hij aan dat het pasteitje met kalfsragout een van de favoriete gerechten van zijn gasten is. Hij ligt toe dat gasten daar soms dagelijks voor terugkomen. Het succes zit hem in de verse ingrediënten en de eenvoud waardoor het bij vrijwel iedereen in de smaak valt.
De drijvende kracht
"De drijvende kracht van Kessens is dat we met een team van hele goede mensen iedere dag ons best doen om het net iets beter te doen dan de dag ervoor. Het is hard knokken om onderscheid te maken in de vele zaken in Amsterdam. We willen gewoon de beste zijn. De afgelopen jaren hebben we met het team goodwill gecreëerd bij onze gasten, waardoor we sinds de heropening van de horeca eigenlijk iedere dag tijdens de lunch vol zitten. Dat geeft energie om ook in deze lastige tijd door te blijven gaan", aldus Casper.
Van een overvolle zaak naar een kleine 30 zitplaatsen

Foto genomen voor de coronamaatregelen.
Ook Kessens heeft als gevolg van de coronamaatregelen veel tafels moeten inleveren. Zo zijn er van zo’n 70 zitplaatsen een kleine 30 overgebleven. "We hebben ons best gedaan om met inachtneming van de regels de zaak zo laagdrempelig mogelijk in te richten. Het is belangrijk dat onze gasten direct het vertrouwde gevoel krijgen wanneer ze bij ons binnenstappen. Zo is er bewust voor gekozen om geen plastic schermen te plaatsen, maar hebben we grote bloemstukken neergezet op de tafels ter afscheiding. We hopen hiermee het gevoel te creëren dat onze gasten bij ons kunnen komen genieten van een heerlijk lunchgerecht of een goed glas wijn, zonder dat ze opnieuw geconfronteerd worden met deze bizarre tijd", sluit Casper af.