Vernieuwende concepten worden met rap tempo uit de Amsterdamse grond gestampt. Zo opende kortgeleden The Can Bar aan de Utrechtsestraat: een bar die alleen vis uit blik voorschotelt aan zijn klanten. In de Jordaan is er al langer een hedendaags concept met ouderwetse charme: Tijger en de Vis. Wij spraken met eigenaar Erik Huibers over het verhaal achter de zaak. “De pizza heeft al een make over gehad, net zoals de burger. Nu is het tijd voor vis”
Tot in de details
Erik schenkt een glas water uit een glazen kan in de vorm van een vis. Lachend vertelt hij dat hij altijd op zoek is naar dat soort decor. “Zolang het maar niet cheesy wordt.” Tot in de details wordt hier aan het concept gedacht, eenmaal in de zaak waan je je haast in een vistentje aan zee. Het is gezellig en knus, maar met een stoere uitstraling. Achter het glas van de toonbank, die je bij binnenkomst gelijk tegenkomt, zijn bakken met kersverse vis uitgestald en op het grote letterbord aan de muur staan alle verkrijgbare soorten. Verderop in de winkel kun je neerstrijken om te genieten van je maaltijd, maar wij blijven bij de toonbank hangen terwijl Erik een gerecht klaarmaakt.

Natuurlijk moesten we eerst even vragen naar die naam. Dat ze vis verkopen is duidelijk, maar waar komt die tijger vandaag? “Ik ben zelf Thais, mijn compagnon is Nederlands. Het idee is dat je een Nederlandse vis haalt bij de Thaise tijger. En het is makkelijk te vertalen, we houden het simpel.” Het concept van Tijger en de Vis is inderdaad simpel genoeg: een dagelijks vers assortiment dat je in de winkel lekker kan oppeuzelen of je kunt het meenemen en er thuis op de bank van genieten. De vis komt zoveel mogelijk van Nederlandse bodem en duurzaamheid staat centraal.
Nationale ambities
Ze zijn ambitieus, het liefst willen ze winkels door heel Amsterdam, daarna de rest van het land. Erik geeft toe dat het in het begin, zo’n vier jaar geleden, niet allemaal van een leiendakje ging. “Maar, nu gaat het prima”, verzekert hij ons. “Mensen weten ons te vinden.” Inmiddels hebben ze ook een foodtruck waarmee ze op festivals staan. “Het liefst doen we dat als we gevraagd worden, niet uit onszelf. Er is tegenwoordig zo’n overkill aan festivals. En je moet een hoop betalen om op zo’n event te mogen staan.” De toekomst van Tijger en de Vis zit dus niet in een foodtruck, maar van andere plannen is weldegelijk sprake.

“Het kan natuurlijk altijd nog beter.” Erik begint te vertellen over één van de toekomstplannen voor Tijger en de Vis, maar hij laat niet meer dan een paar woorden los voor hij zichzelf afsnijdt. “Dat mag ik eigenlijk nog niet vertellen.” Ze houden het spannend. Wat hij wel aan ons kan verklappen, is dat ze de winkel willen gaan uitbreiden. Ze verkopen nu ook al vis uit kleurrijke blikjes, iets wat in het zuiden van Europa een heel normale snack is. Hier in Nederland is dat natuurlijk veel minder, maar met dit soort vernieuwende dingen willen ze wel aan de slag. Daarnaast willen ze ook wat dingen inbrengen die minder met vis te maken hebben, zoals de huisgemaakte sauzen, salades en ingemaakt zuur dat ze nu al aanbieden.
Uiteindelijk draait het allemaal om vernieuwing. “Als je van die ouderwetse vistenten of snackbars ziet, ik wil nou niet heel negatief zijn, is dat achterhaald.” Vis is volgens Erik een enorm veelzijdig product. “Je kunt er zoveel mee.” Genoeg ruimte voor die groei en vernieuwing dus en wij zijn zeker nieuwsgierig naar wat de toekomst zal brengen.