Eva is geen onbekende in de Rotterdamse horecascene. Haar naam kwam voor het eerst voorbij als mede-eigenaresse van De Matroos en Het Meisje, het inmiddels iconische restaurant aan het Deliplein. Vandaag is de De Kaap eigenlijk niet meer in te denken zonder dit "table d’hôte” icoon. Zo groeide haar aanvankelijk bedachte eenjarige horeca avontuur uit tot zes en een half jaar culinair experimenteren met gewaardeerde partners, onder wie Michael Schook. Afgelopen jaar opende zij Héroine in Het Industriegebouw. Het maakt haar met recht een van onze Smaakmakers van 2018.
Van wilde plannen, naar werkelijkheid

Chef-kok Michael Schook kookte enige tijd de sterren van de hemel bij Matroos en het Meisje, maar had vanaf het begin al een duidelijk ambitie voor ogen: het openen van een eigen zaak in Rotterdam. Hun fijne samenwerking bij Matroos en het Meisje resulteerde in het samen uitbouwen van Schook’s culinaire idee. “Op een gegeven moment was hij al in gesprek met Fred (de Neef, sommelier en mede-eigenaar van Héroine, red.) en toen ben ik me ermee gaan bemoeien. Ik vroeg of ik mee mocht brainstormen en zo ben in gaandeweg in het plan gegroeid. We wilden iets neer zetten dat er nog niet was, iets met een stads interieur en internationale allure. Een plek waar we qua eten het hoge segment nastreven, maar waar we ondertussen een foute playlist draaien. En: waar bediening uit types bestaat die je niet snel vergeet. Toen ontstond Héroine. Via Paul Sharo (Man met Bril koffie, red.) heb ik het huidige pand gevonden en daarna werd alles ineens heel hectisch. In drie maanden tijd zijn we van een industrieel pand zonder elektra en riolering, naar het openen van een onze eigen zaak gegaan.”
Héroine is een plek waar de bediening bestaat uit types die je niet snel vergeet. Eva Eekman
De hype rondom Héroine

Wat er vervolgens gebeurde, hadden ook de drie eigenaren niet verwacht: zonder dat ze actief de publiciteit op zochten - sterker nog, ze gingen december 2017 heel stilletjes open - werd het restaurant een enorme (internationale) hype. Journalisten van de kranten liepen de deur plat, het concept werd geprezen in diverse internationale magazines en zelfs Michelin kwam op bezoek. Ook de Buik was lyrisch. Afgelopen zomer kreeg Héroine slechts een half jaar na opening De Gouden Pollepel van het AD uitgereikt. “We hebben veel exposure te danken aan onze Rotterdam Partners en onze eigen (social) media held Eva Sharo. De vlucht die Héroine gemaakt heeft, is echt bizar. We hebben niet veel tijd of geld gehad om lang proef te draaien, maar zijn het gewoon gaan doen. Ook al was het in het begin soms een beetje zoeken, we wisten letterlijk nog niet zo goed waar alles lag, het idee klopte. Dat we vervolgens enorm gehyped zijn is geweldig, maar we willen er wel voor waken dat iedereen zijn eigen mening blijft vormen in plaats van te focussen op het (social) mediaplaatje. Een ster halen is niet onze eerste ambitie, maar we gaan wel voor het hoogst haalbare, zonder een drempel te creëren. Ik vind het een eer dat iemand zich volledig opdirkt om bij ons te gaan eten, maar relaxed even binnen lopen om een hapje te doen is hier ook goed.”
We willen er voor waken dat iedereen zijn eigen mening blijft vormen in plaats van te focussen op het (social) mediaplaatje. Eva Eekman
Iedere Rotterdammer een Foodie

Inmiddels draait Héroine op volle toeren. Rondom de constante hype dit jaar ontvingen de eigenaren ook weleens gasten die niet eens kwamen voor het eten of de ambiance, maar de #AvoISLife (avocado is life, red.) foto op hun Instagramfeed zegt dat ze er wél zijn geweest. Eekman stelt wat wij eigenlijk allemaal voelen: met de komst van superfood en lactose-intolerantie als trend is iedereen ineens een foodie. We zijn veel met eten bezig, wat zeg ik, we zijn cónstant met eten bezig. “Doordat de gemiddelde burger culinair steeds meer onderlegd wordt, kun je als chef-kok niet zomaar iets voorschotelen. Je moet kwaliteit neerzetten, anders kom je er niet mee weg. Eten is een totaal beleving geworden en men wil hierbij persoonlijkheid zien. Daardoor hebben unieke concepten meer kans van slagen en streven grote ketens inmiddels hun doel voorbij.”

Wie dacht dat Eva na dit veelbewogen jaar wel even rust kan gebruiken, heeft het mis: “We zijn er nog lang niet. Een hype zijn is bijzonder, maar er dreigt altijd het gevaar irrelevant te worden. We gaan in 2019 volhouden en finetunen. We streven ernaar dat iedereen Héroine tof blijft vinden.” We kunnen overigens nog meer van Eva en haar partners verwachten: “Een zaak van scratch op zetten vond ik zo tof. Als ik verder de toekomst in kijk zou ik, met alle ervaring en contacten die ik heb opgedaan, nog eens willen investeren in een nieuw project. Iets totaal anders hoor, je moet een succesvol concept nooit groter willen maken of kopiëren. Dan verliest het zijn charme.”