Februari is een bijzondere maand voor de eigenaren van HMB Restaurant. Op 11 februari was het vijf jaar geleden dat Rolph Hensens en Chantal de Raaf hun eerste eigen restaurant op de Kop van Zuid openden, HMB Restaurant, en afgelopen jaar openden zij voor het eerst de deuren van Rolph’s Deli op 5 februari. Wij blikken met Rolph terug op de afgelopen vijf jaar, maar kijken vooral vooruit naar de komende jaren.
Alhoewel De Rotterdam pas sinds eind 2013 is opgeleverd, kunnen we ons al bijna niet meer voorstellen hoe de skyline eruitzag zonder dit imposante gebouw. Toen deze plek op de Kop van Zuid nog slechts een parkeerplaats was, liepen Rolph en Chantal – beide bewoners van de Kop van Zuid – al rond met het idee om hier ooit een restaurant te openen. Na jarenlang ervaring opdoen in niet de minste restaurants (onder andere bij sterrenrestaurants Fred**, La Rive** - toen twee sterren - en Parkheuvel*** - toen drie sterren), waren ze meer dan klaar voor hun eigen restaurant. Zo geschiedde: HMB Restaurant werd geopend in het grootste gebouw van ons land aan de voet van de mooiste brug van Nederland met Rolph in de keuken en Chantal als sommelier en gastvrouw.
Geen pinguïns aan tafel

Het idee is vanaf het begin duidelijk geweest: op ster-waardig niveau koken met een strakke prijs-kwaliteitverhouding. “We werken met de beste producten en doen geen concessies. Alles moet van de hoogste kwaliteit zijn. Chantal en ik zijn allebei opgegroeid in sterrenzaken. Wij wilden dat wel op je bord creëren, maar niet de sfeer daarvan. De muziek mag net een tandje harder, het team hoeft niet als een pinguïn stijf aan tafel te staan maar mag best af en toe door de hurken”, legt Rolph ons uit.
Bewogen jaar
Rolph en Chantal hebben een druk jaar achter de boeg. In februari werd Rolph’s Deli geopend en in maart – ja je leest het goed, een maand later – werd hun dochter Chloë geboren. Gelukkig wonen ze op twee minuten lopen van de zaak en hebben ze alles zo kakstrak geregeld, dat het ster-waardige niveau gewoon is gebleven bij HMB Restaurant. “We hebben echt een goed team, waar wij blindelings op kunnen vertrouwen. Dat is heel erg belangrijk. Als we morgen beslissen om op vakantie te gaan, dan kan dat gewoon.” Ondertussen zit Chloë op zijn schoot lachend om zich heen te kijken. “Ja, dat wordt later ook echt een horecatijger, ze moet wel”, vertelt Rolph met een knipoog.
Stapje erbij
De eerste vier en een half jaar heeft HMB Restaurant elke dag vol gezeten, welke dag van de week het ook was, zowel voor lunch als diner. Er was zelfs een wachtlijst en na de warme zomer zit het nu weer elke dag vol. Menig Rotterdammer verbaast het dat HMB restaurant nog geen Michelinster heeft behaald. “Voorheen zijn wij nooit bezig geweest met echt die Michelinster halen, wel op dat niveau koken. We gaan nu voor een stapje erbij.” Komende tijd gaan ze in verschillende fases het restaurant aanpakken, het hele interieur gaat op de schop. Gelukkig verzekert Rolph ons dat het beroemde kolibrie behang wel blijft hangen. “De zwarte tafels worden marmeren tafels, er komt meer groen te hangen door de zaak, de stoelen worden veranderd, het wordt compleet anders”, legt Rolph uit terwijl hij ons de tekeningen laat zien.
Vijf jaar klassiekers

Ook het menu wordt aangepakt en er wordt zelfs een tweede menu toegevoegd. Rolph: “De eerste anderhalf jaar hadden we kleine gerechtjes, toen is het gegroeid naar veelal menu’s. Nu na vijf jaar worden vooral de zes- en achtgangenmenu’s besteld. Er komt een tweede menu, eentje met klassiekers van de afgelopen vijf jaar en herkenbare gerechten voor de vaste gasten, maar ook een seizoensmenu.” Alle gerechten van allebei de menu’s zijn dadelijk – net zoals nu – ook weer als losse gerechten te bestellen.
Rolph’s Deli

Ook bij de Deli zitten ze niet stil en had niemand durven dromen dat het zo goed zou lopen. Komend jaar is het plan om het terras nog verder uit te breiden, zodat er nog meer zitplekken beschikbaar zijn. Ook komen ze met iets nieuws. “We gaan als eerste in Rotterdam werken met de Jamezz-app. Hiermee kun je bestellen en afrekenen via je smartphone en hoef je op dus niet meer aan de drukke counter te gaan staan.”