Er zijn meer food trends, dan er restaurants zijn. Gelukkig zijn onze food trends anders, ze zijn speciaal voor Rotterdam geschreven. Eerdere jaargangen vind je hier, hier, hier en hier. Goed om te kijken wat de afgelopen jaren voorspeld werd, zoals de opkomst van vegan, ramen en bezorging. Lees vooral door tot onderaan, daar staan nog enkele korte overpeinzingen.
Het nieuwe chique
De grote crisis is tien jaar geleden. Buiten de deur eten en drinken kreeg een gigantische dreun, maar heeft zich hersteld. Met nieuwe “fast casual” formules, lokale eigen tenten, gezonder eten en dat alles thuis laten bezorgen, op het station of in de supermarkt opeten, anytime, anywhere. Er is een heerlijk aanbod aan cheap eats: snel, goed een zeer betaalbaar eten wordt steeds meer de norm. De klassieke functie en uitstraling van het restaurant lijken daarmee een beetje verloren gegaan: het bijkomen (van se restaurer), het laven aan gastvrijheid en het als bacchus genieten van spijs en nectar, in een weldadige atmosfeer.

Daarin komt verandering: het nieuwe chique restaurant komt eraan. Over de top luxe, met een volvette uitstraling, waar alles blinkt. Het menu leest als een hoorn des overvloeds, waar klassieke overdaad als kaviaar, lever en champagne in een nieuw (Oosters) jasje wordt gestoken. De eerste voorbeelden openden in Rotterdam rond de jaarwisseling: Restaurant Goud in West en Vandal op de Meent. Rotterdam mist een brede basis van (nouveau) riche, dus verwacht veel voetballers, boefjes en havenbaronnen in deze nieuwe etablissementen van klatergoud en pluche.
Post Instagram wereld
Instagram heeft uit eten gegaan veranderd, meer dan velen lief is en waarschijnlijk voorgoed. Het heeft de opkomst van de foodcultuur vleugels gegeven en bars en restaurants de kans gegeven op een perfecte relatie met de gast. Maar zoals we vorig jaar al voorspelden, social media is over het hoogtepunt heen. Instagram lijkt een buitenbeentje en groeit nog. Dus zien we een tweeledig effect van Instagram op de horeca in 2019: minder licht en meer beweging.

Is het jullie ook opgevallen hoe veel donkerder restaurants geworden zijn en hoe de belichting goed fotograferen met de smartphone in de weg zit, bij bijvoorbeeld Héroine? Dat is om amateurfotografen te ontmoedigen zelf de dis op de gevoelige plaat vast te leggen en alles maar op Instagram te zetten. Deze post Instagram ontwikkeling kent een tegenhanger. Op dit fotomedium met meer dan een miljard gebruikers worden in 2019 veel vaker stories gemaakt (korte staande filmpjes) dan losse foto’s (posts). Daarom pakken veel ondernemers ook uit met meer bewegend spektakel: de pasta die door het wagenwiel van Parmezaan wordt gehaald, zoals bij Mangiare, en de mini hibachi grill die doorrookt aan tafel bij YOLO, zijn daar goede voorbeelden van. Table side bediening (of service gueridon) maakt een comeback, een ontwikkeling die ook goed past bij het nieuwe chique.
Uit eten en goed doen
Eten en drinken is vaak pure verwenning. Bovenal is het noodzakelijk. De aandacht voor en uitgaven aan alles wat in onze buikjes verdwijnt groeien al jaren. Naast verwenning hebben onze spijzen belangrijke connotaties gekregen: we eten ons gezond, we eten duurzaam en we eten lokaal. Maar eten we ook sociaal? Steeds meer en die trend komt in 2019 tot bloei.

Van Heilige Boontjes tot Fröbel en van de Bakkerswerkplaats tot Resto vanHarte, het aantal initiatieven dat sociaal en inclusief onderneemt groeit gestaag. Deze inclusiviteit gaat dezelfde sprong maken die duurzaamheid eerder maakte: van aparte onderneming opgericht vanuit maatschappelijk oogpunt, naar “gewone” bedrijven waar inclusiviteit en maatschappelijk ondernemen onderdeel zijn van de dagelijkse gang van zaken. Jack Bean is hiervan een goed voorbeeld of lees het interview met onze smaakmaker Manuela Goncalves Tavares van Toko Trash.
De nieuwe wijnbars
De wijnbar is niet weg te denken uit Rotterdam, de klassieke iets chiquere tegenhanger van het café is volop vertegenwoordigd in onze havenstad. Maar er gebeurt iets interessants rondom wijn de laatste jaren: de opkomt van vins naturels staat daarin centraal. De hausse aan craftbeers, ciders en fancy gedistilleerd verzorgen de context. Dit heeft effect op hoe we onze wijnen graag drinken. Hierdoor zien we twee belangrijke ontwikkelingen: restaurants zijn steeds vaker “restaurant & bar”-s én de neo wijnbar is in opkomst.

Het restaurant binnenlopen voor alleen een puike wijn - en wat bar snacks - kan al bij Lux, Restaurant de Jong en Héroine bijvoorbeeld. De nieuwe iteratie van de wijnbar laat nog wat op zich wachten aan de oevers van de Maas, maar Verward is een goed voorbeeld. In 2019 verwachten wij meer van deze tijdloze wijnbars met zeer on trend (natuur)wijnen en vooral een warm bad van gastvrijheid en kennis.
Vis in blik
De opkomst van ramen beschreven wij twee jaar terug onderin de trends. Dit jaar is deze plek gereserveerd voor conservas; of wel vis in blik. De tin cans hebben al jaren een armoedig uiterlijk maar zijn bezig met een gigantische opmars. Net als bij bier en bij koffie, is het mogelijk om aan micro-canning te doen. Zo ontstaan er veel verschillende en lekkere blikjes met vis, die er bovenal geweldig uitzien.

In Rotterdam zijn er inmiddels een paar beroemde plekken om ze te kopen zoals bij La Cabana de Fabian op de Bergweg, Kate op de Kaap en bij Adega Food & Wine in de Markthal. Maar veel restaurants en wijnbars zetten de blikjes geregeld op de kaart, denk aan Westerkaatje, Ayla, Verward, Bij de Bruin en Destino. Vergeet niet om naar de designs op de blikjes te kijken en alle varianten te proberen.
Afsluitend: overpeinzingen
Komt de metro naar Hoek van Holland er nu echt?
In mijn terrastips van 2017 keken we lonkend naar de buitengebieden en rekende ik op volle stranden en strandtenten in de Hoek. Deze voorspelling kan in 2019 in de reprise.
Zijn de planten in jouw groene eethuis wel levend?
Planten zijn de nieuwe neon signs, je ziet ze overal in de horeca. Planten gezond houden vraagt om aandacht en liefde, dat zou moeten lukken in deze wereld van gastvrijheid, maar een inspectie op zijn tijd kan geen kwaad.
Als je kinderen bestellen via een scherm, mogen ze dan korter Fortnite spelen?
Bestellen vanaf je mobieltje in de trein of via een iPad kan al bij de Jack Bean. McDonalds maakte speciale mensontwijkende zuilen met schermen om je burgers en shakes te laten maken. Steeds meer restaurants rusten hun personeel uit met een digitale assistent en tonen dit scherm aan de gast als menu- of wijnkaart.
Is die mooie zomer weer voorbij?
Terrassen zijn het hele jaar open, met dekentjes, heaters en warme billen kussentjes. Barbecuen kan straks ook het hele jaar door bij de nieuwe stoere zaak van Jord Althuizen. De Biergarten heeft een wintereditie. Zo houdt de zomer nooit meer op. Gelukkig hebben we nog stamppot.