Precies een jaar geleden lanceerden we de Buik van Amsterdam. We vertellen over de Amsterdamse foodcultuur: "de plekken, de bevlogen ondernemers, de buurtjes, de trage gentrificerende golf". De Buik is daarin een overzichtelijke gids, met mooie verhalen en duidelijke keuzes als het om restaurants en evenementen gaat. Bij ons vind je niet alles, maar wel wat wij graag met jullie delen.
Honderdduizenden bezoekers
Inmiddels zijn we een jaar op de rit, met 353 restaurants, 337 verhalen en 252 evenementen voor de agenda. Jullie weten ons steeds meer te vinden. Natuurlijk op de website met tienduizenden bezoekers per maand, maar ook via onze e-mailnieuwsbrief (elke vrijdag in de bus), via Facebook, Instagram en Twitter. En bij onze programmering in de stad en via de samenwerkingen met foodmerken en foodevenementen.
Het verhaal centraal
Wat vonden we dan mooi en lazen jullie en masse? We prijzen ons gelukkig dat we schreven over opvallende nieuwe zaken als Domenica, Watergang, Zoldering, Sukhothai Thanee en Lazuur. Over Simon de Wit, Full Moon Garden, nNea, Ouef en Hula Hula.
Gelukkig is niets menselijks jullie vreemd en lazen jullie massaal over friet, pizza, terrassen en de ramadan. Ook onze lijstjes over Oost en Noord deden het goed.

En door?
Amsterdam staat nooit stil. Er kwamen afgelopen tijd nog veel nieuwe wijnbars, eethuizen en plekken om uitgebreid goed te eten bij. Toch lijkt de hausse van nieuwe zaken af te nemen. Een ander beleid ten opzichte van toerisme, schreeuwend duur vastgoed, tekort aan goed personeel en een stad die dichtslibt zorgen ervoor dat niet elk restaurant vanzelf een succes wordt. Zaken die uit de route liggen, moeten – in gedachte Michelin – zelf een bestemming zijn, niet het zoveelste shared dining concept met ronde banken of hotel-restaurant met uitzicht over de stad.
Het noopt tot nieuwe vormen van zaken doen, met meer bezieling, creatievere gerechten en steeds vaker zelf verbouwen van wat op het bord belandt of korte lijnen naar de grond waar het eten vandaan komt. De inrichting van de zaken wordt weer minder gefabriceerd, er ontstaat weer liefde voor levende flora en doorleefde interieurs en voor gastvrouwen en -heren met verhalen recht uit het leven.

Weelde en bloei
Amsterdammers zijn nog lang niet klaar met buiten de deur consumeren, ondanks deze – deels conjuncturele – tegensputteringen. Uit eten gaan, goede wijn drinken, nieuwe (lokale) bieren proeven, tasting menu’s proberen, bij jonge chefs langs gaan, onbekende smaken opdoen, van zakenlunch en romantisch diner, tot afhalen en bestellen, we eten veel te lief bij al het goeds dat de stad te bieden heeft.
Wij gidsen je graag door deze weelde en brengen je met liefde de mooiste verhalen over de bloeiende Amsterdamse foodcultuur. Het was een mooi jaar om te beginnen en het wordt alleen nog maar lekkerder.
